Hyvinvointi on tasapainoa

Hyvinvointi on monen asian summa. Ihmisen mieli, keho ja elämäntilanne vaikuttavat toisiinsa. Jos keho voi huonosti, ei mielikään voi hyvin, ja päinvastoin. Vaikeassa elämäntilanteessa voivat kuormittua molemmat.

Joskus kuormittavat tekijät tulevat yhteiskunnallisista olosuhteista, kuten covid-19 epidemiasta ja sen tavanomaista elämäämme rajoittaneista suojatoimista. Sairastuminen, työttömyys, tai taloudelliset vaikeudet voivat kasvattaa huolitaakkaa. Suotuisissa olosuhteissa ihmisen voimavarat ja hyvinvointi kasvaa, mutta epäsuotuisissa olosuhteissa voimavarat voivat kulua vähiin.

Hyvinvointi on tasapainoisen, hyvän elämäntavan sivutuote. Henkistä hyvinvointia voi edistää jokapäiväisillä valinnoilla, joista vähitellen kasvaa hyvä tapa elää.

Riittävä uni ja lepo on kaiken perusta. Säännöllinen liikunta ja ulkona luonnossa kulkeminen tukevat jaksamista. Sopiva määrä monipuolista ruokaa hoitaa kehoa. Kotiympäristön turvallisuus ja siisteys virkistää mieltä. Hyvä harrastus voi kääntää ajatuksia myönteisiin asioihin. Kun keksii, mitä voi tehdä yhteiseksi hyväksi tai toista ihmistä auttaakseen, huomaa itsekin voivansa paremmin.

Itseensä kannattaa suhtautua armollisesti. Jatkuvaa kiirettä kannattaa kaihtaa, ja rennosti ottamista voi harjoitella. Rukous, mietiskely, saunominen tai vaikkapa luonnossa liikkuminen voi auttaa keskittymään olennaiseen.

Hyvä ensiapu huolien keskellä on se, että istuu alas ja hengittää syvään ja rauhallisesti. Jumala näkee minut tässä ja nyt. Hänelle minä olen tärkeä. Hänen käsissään olen joka tapauksessa. Jumalan huolenpitoon voi luottaa.

Aina ei kuitenkaan jaksa selvitä yksin, eikä tarvitsekaan. Silloin voi soittaa ja käydä tapaamassa ystävää. Luotettavalle ihmiselle voi kertoa ajatuksista ja tunteista. Joskus on helpompaa puhua jollekin ulkopuoliselle tai nimettömänä. Silloin soittaa ja chatata Kirkon keskusteluapuun, tai ottaa yhteyttä oman seurakunnan pappiin tai diakoniin.

Järvenranta, maisema, kuksat rantakivellä, rauha.

Sielunhoito - mitä se on?

Sielunhoito on tutummin ilmaistuna auttavaa keskustelua. Se auttaa, kun saa purkaa toiselle ihmiselle omaa elämäänsä avoimesti. Aika usein elämä on koukeroista ja omat valinnat vähemmän esimerkillisiä. Niistä puhuminen auttaa lähtemään uudelta pohjalta parempaa suuntaan. Kertoessa voi löytää uusia näkökulmia, ja tekee hyvää kun toinen kuuntelee.

Lappeenrannan seurakuntayhtymässä on monia sielunhoidon ammattilaisia. Perheneuvojia, oppilaitospappeja, sairaalapappeja, erityisnuorisotyöntekijöitä sekä kussakin seurakunnassa työskentelevät papitdiakonit ja nuorisotyöntekijät. Tärkeintä on ettei vaikeuksien kohdatessa jää yksin. Apu on saatavilla maksuttomasti, eikä se edellytä kirkon jäsenyyttä.

Epätoivoisia ajatuksia? – Sinua autetaan

Joskus raskaassa elämäntilanteessa ja epätoivossa jopa elämän jatkaminen voi tuntua ylivoimaiselta. Aina kannattaa muistaa, että huomenna on uusi päivä. Nyt ylitse vyöryvä paha olo menee aikanaan ohi. Jos elämän jatkaminen tuntuu vaikealta, ota yhteyttä auttajiin. Valtakunnallisia kriisiauttamispalveluita tarjoavat muun muassa

Luotettavaa tukea saat myös oman seurakunnan diakoniatyöntekijältä tai papilta.

Sairaalapäivystykset ovat avoinna ympäri vuorokauden. Sairaalahoitojakso voi olla alku toipumisen tiellä.

Älä jää pohtimaan asiaa omassa mielessäsi. Kerro tilanteestasi avoimesti saadaksesi tarvitsemasi avun.

Teksti Kirkon sielunhoito ja risti-logo, jossa neljä kättä muodostaa ristin.
Kirkon sielunhoito logo