Saarna Joutsenon kirkko 3.5.2020

Rakkaat kristityt

Mitä Nooalle sanottiin, ennen kuin vedenpaisumus tuli? I Mooseksen kirjan luvun 7:1 mukaan hänelle sanottiin: "Mene perheinesi arkkiin."
 Mitä israelilaisten pitikään tehdä ennen viimeistä vitsausta, se selviää toisen Mooseksen kirjan luvusta 12 jakeesta 13: "Veri olkoon niiden talojen merkkinä, jossa te olette, sillä kun minä näen veren, menen teidän ohitsenne eli heidän piti olla kotona."
 Mitä tulikaan Jumalan kansan tehdä  Profeetta Jesajan kirjan mukaan: "Ja nyt kansani, mene huoneisiisi sisälle, sulje ovi jäljessäsi. Pysy piilossa lyhyt hetki, kunnes raivo on ohi."

Kaikissa näissä raamatun kohdissa ihmisiä uhkasi vaara, kuoleman vaara ja silloin heille sanottiin: pysykää kotona kunnes vaara on mennyt ohitse.
 JA missä meidän on pitää olla tänä aikana: kotona

Mekin olemme jo tämän vuoden aikana kuulleet lukemattomat kerrat miten paljon on koronaan sairastuneita ja miten monta ihmistä on teho-osastolla ja kuinka monta on viimeisen vuorokauden aikana kuollut, täällä kotimaassa ja maailman eri maissa. Pelko on vallannut mielet. Tiedotusvälineet ovat myös pitäneet huolen siitä, että muistamme uhan olevan todellinen.
 Tähän uhkakuvien aikaan Jeesus pyytää Isältään: "Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen jonka olet minulle antanut." Ja vähän myöhemmin: "pyhitä heidät totuudellasi."

Jeesus mainitsee rukouksessaan suojelun, keskinäisen yhteyden ja ilon.
 Jeesus haluaa suojella meitä nyt pelolta:” Olkaa rohkeat älkää vaipuko epätoivoon.” Salakavalasti pelko tarttuu kun kuuntelemme uutisia.
 Jeesus sanoo: “Älä pelkää, uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun.“
 Erityisesti nyt on hyvä mennä Jumalan suojaan. Nyt on tärkeää kuunnella Jeesuksen ääntä päivittäin, hänen lohduttavia sanojaan.  Me tarvitsemme toistoa, kotonakin me tarvitsemme turvallista syliä tai hyviä rohkaisevia katseita.  Myös Jeesuksen rohkaisevaa, turvaa tuovaa katsetta ja viestiä tarvitsemme päivittäin.
 Juuri nyt meidän on vaalittava omaa vastaanottavuuttamme, niin että sana uppoaa meihin, koskettaa sieluamme ja vie pelon pois ja antaa rauhan tilalle. Tällä tavalla me pyhitymme totuudessa, sitähän Jeesus rukouksessa pyytää.
 Toiseksi Jeesus haluaa muistuttaa meitä mikä voima on yhteydessä
, hän rukoilee tässä ylimmäispapillisessa rukouksessa, että he yhtä olisivat .
 Jeesus tarkoitti alun perin sanat opetuslapsilleen, kun he olivat jäämässä suojattomiksi,  kun Jeesus oli lähdossa taivaaseeen- miten nämä sanat toteutuvat tässä tilanteessa?
 Näemme ja kuulemme miten ihmiset ovat soitelleet toisilleen ja seurakunnasta ja kunnasta otetaan yhteyttä, naapurit huolehtivat toinen toisistaan,- yksinkertaisesti ihmiset auttavat toisiaan.
 Ja kolmanneksi: Tämän pelon voittamisen ja yhteyden kautta hän kertoo meille mikä meitä odottaa: Ilo ja yhteys täällä/  ja ilo ja yhteys myöhemmin taivaassa rakkauden ja hyväksynnän ilmapiirissä.
 Kristittyinä hyvin muistamme, kuinka pääsiäisen sanoma on valo. Jumalan valo on pimeyttä voimakkaampi, - hauta ja kuolema eivät pidätelleen Kristusta. Ahneus, vääryys, epäoikeudenmukaisuus eivät saa viimeistä sanaa.
 Yhteys Jeesuksen kanssa tarkoittaa, että kasvamme Jumalan aikuisiksi ja koemme sen rauhan ja ilon mitä Jumalalla on meille tarjottavana, ei vain tiedon tasolla vaan sydämen.
 Tarkoitus olisi, että olisimme yhtä Jeesuksen kanssa,  niin kuin hän on yhtä Jumalan kanssa, että meihin virtaisi se rauha, jonka Jeesus antaa, ei se rauhattomuus minkä maailma antaa.

Kun kirjoitin näitä sanoja mieleeni tulvivat nämä laulun sanat:
Käännä katseesi Jeesukseen ja hiljenny Herrasi etehen,
siinä rakkauden Herran Jeesuksen saa syntinen omakseen.

Suuntaa mielesi Jeesukseen ja syvälle armonsa syvyyteen
ja turhaks näät kaiken turhuuden essä Jeesuksen suuruuden.

Eessä Jeesuksen pyhyyden, nyt ylistän, rukoilen kiittäen.
Jälleen palvoen luona Jeesuksen tahdon viipyä hetkisen.

Tänään meille vakuutetaan, että Pyhän läsnäolossa turva on jo totta täällä. Vaikka emme pääsekään kirkkoon, taivas on meitä lähellä Raamatun sanassa, rukouksissa, hyvissä töissä ja ajatuksissa, rauhassa ja rakkaudessa, yhteydessä toinen toisiimme.
 Vaalikaamme niitä toimia millä voimme taivasoloon tarttua, käyttäkäämme niitä. Otetaan käyttöön ja etsitään rukouksia, psalmeja  jotka kolahtavat sieluun, lauletaan lauluja, jotka ravitsevat – hoidetaan yhdessä sisäistä elämäämme tarttumalla taivaan lupauksiin. Nyt.
 Joskus sitten taivaassa meitä odottaa tapaaminen Jeesuksen kanssa. Kristuksen valo valaisee pimeimmätkin sopukat ja tuo julki meistä kaiken armeliaasti ja hellästi. Kristus-valo ohjaa meitä myös eteenpäin Jumalan Isän luokse.
 Meillä, jotka nyt olemme kotona, meillä on toinen koti taivaassa, sinne me kaikki olemme matkalle- yhdessä. Amen.

Sirpa Kiviniemi-Rosqvist, kappalainen, Joutsenon seurakunta