Saarna apostolien päivän messussa 21.7.2019

”Älä pelkää! Tästä lähtien sinä olet ihmisten kalastaja.”

Kun Jeesus eräänä päivänä seisoi Gennesaretinjärven rannalla ja väkijoukko tungeksi hänen ympärillään kuulemassa Jumalan sanaa, hän näki rannassa kaksi venettä. Kalastajat olivat nousseet niistä ja huuhtoivat verkkojaan. Jeesus astui toiseen veneistä ja pyysi Simonia, jonka vene se oli, soutamaan rannasta vähän ulommaksi. Sitten hän opetti kansaa veneessä istuen.

Lopetettuaan puheensa Jeesus sanoi Simonille: ”Souda vene syvään veteen, laskekaa sinne verkkonne.” Tähän Simon vastasi: ”Opettaja, me olemme jo tehneet työtä koko yön emmekä ole saaneet mitään. Mutta lasken vielä verkot, kun sinä niin käsket.” Näin he tekivät ja saivat saarretuksi niin suuren kalaparven, että heidän verkkonsa repeilivät. He viittoivat toisessa veneessä olevia tovereitaan apuun. Nämä tulivat, ja he saivat molemmat veneet niin täyteen kalaa, että ne olivat upota. Tämän nähdessään Simon Pietari lankesi Jeesuksen jalkoihin ja sanoi: ”Mene pois minun luotani, Herra! Minä olen syntinen mies.” Hän ja koko hänen venekuntansa olivat pelon ja hämmennyksen vallassa kalansaaliin tähden, samoin Jaakob ja Johannes, Sebedeuksen pojat, jotka olivat Simonin kalastuskumppaneita. Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Älä pelkää. Tästä lähtien sinä olet ihmisten kalastaja.” He vetivät veneet maihin ja jättäen kaiken lähtivät seuraamaan Jeesusta.

(Luuk. 5:1–11)

Hän ei kuulu joukkoon, hän ei koe itseään oikeaksi ihmiseksi eikä arvokkaaksi hakemaansa työpaikkaan. Hänen ansioluettelonsa on joko tyhjä tai täynnä vain satunnaisia pätkätöitä. Hän on kuullut, että hyvästä lukiosta täytyy valmistua hyvin keskiarvoin ja laudaturin papereilla täytyy hakea hyvään yliopistoon. Yliopistosta hänen täytyy valmistua maisteriksi hyvin arvosanoin ja päästä nopeasti työelämään. Entä jos kaikki ei menekään kuin on sanottu? Entä jos hänen työhaastattelunsa menikin näin:

”Pyydän anteeksi, ei minulla ole mitään ansioluetteloa mukana. Tai oikeastaan, ei minusta ole mitään kerrottavaa. Olen minä kyllä töitä tehnyt, mutta en mitään, millä olisi jotain merkitystä. Niissäkin töissä, joissa olen ollut, en ole suoriutunut hyvin. On minut myös monesti irtisanottu suhdanteiden takia. En minä teillekään kelpaa, sen minä tiedän. Kiitos kuitenkin, kun säälistä otitte minut haastatteluun.”

Entä jos työnantaja sanookin, että paikka onkin hänen. Hänet valitaan ihmisenä, jota työnantaja on odottanut siihen tehtävään. Miksi ihminen, joka ei ole omasta mielestään kelpoinen mihinkään, valitaankin kaikkein pätevimpänä? Miksi Jeesus neuvoi Simonia, joka piti itseään syntisenä ja alempiarvoisena verrattuna Jeesukseen? Vaikka Simon Pietari olikin syntinen, Jeesus puhutteli häntä: ”Älä pelkää. Tästä lähtien sinä olet ihmisten kalastaja.”

Kysyimme rippikoululaisilta kysymyksiä liittyen päivän evankeliumitekstiin ja osa niistä liittyi ”ihmisten kalastaja” -termiin. Mikä oikein on ihmisten kalastaja? Järkikin sanoo, ettei ihmisiä voi kalastaa kuten kaloja. Vai heittelikö Simon Pietari ja muut opetuslapset aikoinaan ihmisiä verkoilla? Vaikka pelkästään ajatuskin Simonista ja muista opetuslapsista heittämässä verkkoja toistensa päälle huvittaa, ei todellisuudessa näin kuitenkaan tapahtunut.

Jeesuksen toiminta pohjautui ihmisten opettamiseen ihmeteoin ja vertauksin, mitä myös ”ihmisten kalastaja” -termin käyttäminen oli. Jeesuksen toimintavuosina hän tapasi yhteiskunnan hylkimiä, syntisiä ja syrjittyjä ihmisiä. Kuten myös muut Jeesuksen tapaamat ihmiset, myös Simon piti itseään syntisenä ja riittämättömänä, kirjaoppimattomana kalastajana. Tästä huolimatta Jeesus kuitenkin vieraili heidän veneessään Gennesaretinjärvellä ja kutsui heidät seuraajikseen.

Mikä sai Simonin ja hänen venekuntansa jättämään kaiken ja seuraamaan Jeesusta? He olivat pelon ja hämmennyksen vallassa nähtyään kalasaaliin, joka sai heidän ja tovereitten verkot halkeilemaan. Jeesus osoitti heille jumaluutensa tekemällä mahdottomasta mahdollisen, mutta he olivat peloissaan ja miettivät: kuka tämä Jeesus oikein oli miehiään? Jeesus vastasi heille: ”Älä pelkää. Tästä lähtien te olette ihmisten kalastajia.” Jeesuksen sanat lohduttivat pelokkaita opetuslapsia, minkä myötä he uskoivat ja luottivat Jeesukseen.

Gennesaretinjärven kalastajista tuli myöhemmin Jeesuksen opetuslapsia, jotka Jeesus lähetti ensin Israelin kansan keskuuteen sekä kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen kaikkialle maailmaan julistamaan ilosanomaa Jumalan valtakunnasta, jossa kaikille tilaa riittää ja kaikille paikkoja on. Siitä päivästä lähtien tähän päivään asti opetuslapsien eli apostolien levittämä sanoma Jumalan rakkaudesta, Jeesuksen sovitustyöstä ja ikuisesta elämästä Taivasten valtakunnasta on pysynyt voimissaan. Jeesus Kristus kutsuu myös meitä osallistumaan työhönsä. Toteuttamalla Jeesuksen opettamaa kaste- ja lähetyskäskyä (Matt. 28:18–20) mekin pystymme olemaan Herran palvelijoita.

Simon Pietarista tuli kuitenkin Jeesuksen opetuslapsi. Vaikka hän piti itseään huonona ja syntisenä ihmisenä, hän kelpaisi Jeesukselle sellaisena kuin oli. Ilman ansioluetteloa, ihmisten kalastajaksi, apostoliksi ja Herran palvelijaksi. Kuuliaisina Jumalan sanalle ja uskomalla kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen, mekin tulemme osallisiksi uudesta elämästä Kristuksessa ja voimme olla Herran palvelijoita. Muista kuitenkin: ”Älä pelkää!” Syntinen ja omasta mielestään riittämätön ihminen on arvokas Jumalamme silmissä ja kelpaa hänelle. Meistä jokainen voi olla Herran palvelija.

Joonas Paavilainen

Saarnattu Sammonlahden kirkossa apostolien päivänä 21.7.2019. Saarnaaja on työskennellyt kesän ajan Sammonlahden seurakunnassa kesäteologina ja hän opiskelee Helsingin yliopistossa teologiaa ja uskonnontutkimusta.