Paastoon kalenterillla

Jo ainakin muutaman vuoden ajan kirkkomme on paaston alla julkaissut paastokalenterin. Tämänkään vuosi ei ole poikkeus. Paaston viettotapoja on monenlaisia. Ihmiset kilvoittelevat eri tavoin ja eri muodoin odottaessaan pääsiäisen suurta juhlaa ja iloa. Jokainen lopulta itse valitsee oman tapansa viettää paastonaikaa.

Yksi mielenkiintoinen tapa viettää paastoa onkin juuri seuraamalla paastokalenteria. Seurata sitä ikään kuin joka päivä avaamalla uuden luukun ja ihmettelemällä, mitä sen takaa löytyy. Joka päivälle löytyy erilaista pohdittavaa, tehtävää tai kilvoiteltavaa. Kalenterissa beigejä luukkuja on paaston päivien verran eli 40 kappaletta – pyhäpäivät eivät ole varsinaisia paastopäiviä. Jos et ole vielä aikaisemmin löytänyt paastokalenterin maailmaan, se voisi tänä vuonna olla erityisen huomion ja kilvoittelun kohde. Vielä adventtikalenteriakin suurempi onni löytyy paastokalenterin viimeisistä luukuista ja niiden teemoista!

»Kun paastoatte, älkää näyttäkö surkeaa naamaa niin kuin teeskentelijät. He ottavat synkän ilmeen, jotta kaikki huomaisivat, miten loistavasti he paastoavat. Minä vakuutan teille, että se on heidän ainoa palkkionsa. Kun sinä paastoat, voitele pääsi ja pese kasvosi. Silloin paastoasi eivät huomaa ihmiset vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi näkee myös salatut teot ja palkitsee sinut.»  Matt. 6:16–18 (UT2020)

Ohessa kuva vuoden 2022 paastokalenterista ja linkki tulostettavaan pdf-versioon.

Paastokalenteri 2022

Tulostettava pdf-versio paastokalenterista