Kevätpäiväntasaus – toivoa ilmassa

Sunnuntaina 20.3. oli kevätpäiväntasaus ja tuolloin valo jakaantui tasaisesti kaikkialle maailmaan. Globaali hyvinvointi ei kuitenkaan jakaudu tasaisesti edes silloin. Suomen Lähetysseuran tämän vuoden tasausteemana on ympäristö.  Mutta miksi ilmastotyö on tärkeä osa Lähetysseuran työtä?

Lähimmäisen rakkaus

Ilmastonmuutoksen vaikutuksista kärsivät maailmanlaajuisesti eniten kaikkein heikoimmassa ja köyhimmässä asemassa olevat. Sään ääri-ilmiöt ja ennustamattomuus vievät monilta valmiiksi köyhiltä perheiltä mahdollisuuden ruokaan, puhtaaseen veteen ja elinkeinoon. Ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät jo köyhimmissä maissa.

Oikeudenmukaisuus

Samalla kaikkein köyhimmät ovat osallistuneet ilmastonmuutoksen syntyyn kaikkein vähiten, mikä selviää esimerkiksi Maailmanpankin tilastoista. Esimerkiksi tansanialaisten viljelijöiden ilmastovaikutukset ovat verrattain pieniä, koska Tansaniassa viljelyssä käytetään vielä vähän koneita, ja paljon tehdään ihmisen ja eläimen voimin.

Kirkon missio on varjella kaikkea Jumalan luomaa

Kirkon missio ei ainoastaan ota huomioon luomakuntaa, vaan edistää luomakunnan hyvinvointia ja kutsuu ihmisiä viljelemään ja varjelemaan ympäristöä (1. Ms. 2:15). Luomakunta on pyhän Jumalan läsnäolon paikka. (Suomen lähetysseura)

Lappeenrannan ev.lut. seurakunnat ovat myös tukemassa ilmastonmuutoksen vastaista työtä ja ostavatkin kaikille kastetuille oman puuntaimen Suomen lähetysseuran kautta, joka istutetaan Aasiaan tai Afrikkaan näille alueille, joilla kärsitään ilmastonmuutoksesta eniten. Nämä taimet antavat toivoa tulevaisuuteen.

Katso YouTubesta: Ilmastotyötä Kishapussa (Suomen Lähetysseura)

Katriina Pyyhtiä
Lähetyssihteeri