Yhdessä

Minut valittiin vuoden alussa kahdeksi vuodeksi johtoryhmään edustamaan yhteisiä työmuotoja. Seurakuntayhtymän organisaatiokaavion mukaan onkin helppo sanoa, ketä edustan ja keiden välillä toimin viestikapulana. Mutta kun pysähdyn miettimään sanaa ”yhteiset”, herää ajatus, että eikö me kaikki kuuluta tähän joukkoon? Eikö meidän kaikkien pitäisi seurakunnassa tehdä yhteisiä töitä?

Nyt kun seurakuntayhtymässä on keskusteltu ja äänestettykin yhden seurakunnan mallista, olen kuullut kaipailuja ”vanhoihin hyviin aikoihin”. Vanhojen hyvien aikojen positiivisina puolina pidetään usein yhteisöllisyyttä, yhdessä tekemistä ja talkoohenkeä. Mieleeni nousee romantisoitu suomifilmikuva heinäpellosta, jossa paikalla on koko perhe, autetaan naapuria ja kaikki hymyilee. Mutta suomifilmikuvan takana on ollut myös todellisuus, että vain yhdessä tekemällä on pärjätty ja pysytty leivän syrjässä kiinni. Eikä se aina ole hymyilyttänyt.

Eräässä kohtalaisen vanhassa kirjassa, Raamatussa, ohjeistetaan seurakuntalaisia mm. näin:

Pitäkää huolta toinen toisestamme ja kannustakaamme toisia rakkauteen ja hyviin tekoihin."
Hepr. 10:24

Minusta tämä voisi olla yksi sellainen ohjenuora, minkä avulla voisimme vahvistaa seurakunnan yhteisöllisyyttä ja yhdessä tekemisen kulttuuria. Kun tietoisesti pidämme huolta toinen toisistamme, emme huomaamattamme rakenna toisille rajaviivoja seurakuntayhteyteen tulemiseen, vaikka pidämme kiinni omasta yhteydestämme.

Seurakunnissa on erilaisia ja eri-ikäisten porukoita, joissa yhteisöllisyys koetaan vahvasti. Näiden ryhmien kohdalla voi iloita siitä, että ihmiset ovat löytäneet seurakuntayhteyden ja itselleen sopivan yhteisön. Tällaisen yhteyden ja mukaan kuulumisen tunteen toivon meidän jokaisen löytävän.

Haluankin esittää avoimen kutsun juuri sinulle: Tule mukaan seurakunnan toimintaan. Jos et heti löydä ”omaa juttuasi” seurakunnan olemassa olevista toiminnoista, niin ota rohkeasti yhteyttä seurakunnan työntekijöihin ja kerro, millaista porukkaa sinä kaipaisit. Rakennetaan yhdessä avointa yhteisöä, sillä Jumalan sana kuuluu meille kaikille – yhdessä olemme enemmän.

Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan
olemme kaikki hiljaa kätketyt.
Me saamme luottaa uskolliseen Luojaan,
yhdessä käydä uuteen aikaan nyt."
Virsi 600

Paula Seppänen