Seurakuntayhtymän hallinnassa ja hoidossa olevat historiahaudat

Hautoja ja muistomerkkejä seurakuntayhtymän hallinnassa ja perennahoidossa on Joutsenon hautausmaalla ja Lappeenrannan Vanhalla hautausmaalla.

Vanhalla hautausmaalla seurakuntayhtymän hallintaan ja perennahoitoon siirtyneet 114 hautaa muistomerkkeineen sijaitsevat hautausmaan vanhimmassa osassa, Kauppakadun varressa olevan pääportin tuntumassa, pääkäytävän oikealla puolella olevilla osastoilla A ja B.

Joutsenon hautausmaalla, 7 hautausmaan yleisilmeen kannalta merkittävää hautaa muistomerkkeineen on siirtynyt seurakuntayhtymän hallintaan ja perennahoitoon.

Yhteisen kirkkoneuvoston päätöksellä seurakuntayhtymän hallintaan siirtyneet hautamuistomerkit säilytetään niiden alkuperäisillä paikoillaan. Hautausmaiden yleisilmeen vuoksi ja historiaa, sekä vanhaa hautauskulttuuria kunnioittaen, nämä yli 100 vuotta vanhat haudat muistomerkkeineen on otettu seurakuntayhtymän hoitoon.

Hautamuistomerkkejä oiotaan ja puhdistetaan tarvittavilta osin, haudat merkitään seurakuntayhtymän hoidosta kertovalla tiedotteella, sekä haudoille istutetaan perennoita hautaustoimen työvoima- ja taloudellisten resurssien rajoissa.