Old is gold, Vanhaa kultaa

Nuoruudessa äidilläni oli baari, jossa lounasaikaan kävi paljon ruokailijoita. Ruokaa vietiin myös lähistön työpaikoille sekä saman talon asukkaille. Olin usein apuna ja sain viedä ruokaa perheettömälle 90-v. Jenny-neidille yläkertaan. Tutustuttiin ja jäin monesti kuuntelemaan Jennyn kertomuksia pankkineidin töistään, sota-ajasta ja elämästä yleensä. Olen aina kiitollisena ajatellut, että nämä hetket Jennyn kanssa johdattivat minut diakonian tielle.

Aiempina aikoina vanhempia ihmisiä kunnioitettiin, omat lapset jopa teitittelivät omia vanhempiaan. Kasvatukseen kuului olla kohtelias vanhemmalle henkilölle ja vanhemmalle annettiin istuin linja-autossa. Myös Raamatun tekstissä kehotettiin: ”Nouse harmaapään edessä, anna arvo vanhukselle.” (3. Moos. 19:32).

Ajan myötä nuoruuden arvostus lienee himmentänyt vanhuuden arvostusta. Mutta nyt olisi taas aika nostaa vanhuuden arvoa, sillä käsitykset vanhenemisesta ovat vanhentuneet! Elinikä on pidentynyt ja vanheneminen on aikaisempaa hitaampaa. Uusi sanonta: ”70 on uusi 50” pitänee paikkansa!

Vanhuksista saatetaan puhua yhtenäisenä massana, jota he eivät tosiaankaan ole. Jokainen on oma ainutlaatuinen yksilö omine elämänkokemuksineen, heikkonakin. T.B. Hägglund on kuvannut vanhuutta ”ajaksi, jolloin ihminen saa lähestyä näkymätöntä luovasti ja omana itsenään”. Ihana ajatus, paras vielä edessä!

Japanissa vietetään syyskuun kolmantena maanantaina Ikäihmisten kunnioittamisen päivää, Keirou no Hi -päivää.  Silloin perheet tapaavat tai muistavat isovanhempiaan. Upea teemapäivä, joka voisi rantautua Suomeenkin.
Ja onhan meillä Suomessa kokonainen vanhustenviikko! Tänä vuonna se pidetään 3.–10.10. teemalla Luonto antaa voimaa. Toivon, että monella olisi mahdollisuus mennä luontoon raittiseen ilmaan ja osallistua myös seurakunnan tapahtumiin!
Oli sitä nuorempi tai vanhempi, olemme kaikki ikuisella oppimisen tiellä. Elämästä löytyy aina uutta ihmeteltävää ja voi kokea uusia asioita. Älä koskaan luovu elämänuteliaisuudesta! Kurkkaa kulman taakse!

Ja lopuksi Jes. 46: 4 lupaus sinulle:

Teidän vanhuuteenne päiviin saakka minä olen sama, vielä kun hiuksenne harmaantuvat, minä teitä kannan. Niin minä olen tehnyt ja niin yhä teen, minä nostan ja kannan ja pelastan!

Old is gold!

Sirkka Kiuru