Leivän syrjässä kiinni

Tarkastin sisvistyssanakirjasta, mitä leivän syrjässä kiinni -sanonta kirjaimellisesti tarkoittaa: olla ansiotöissä. Vaalit on vietetty ja ainakin osalla edellisen hallituksen ministereistä leipä näyttää kapenevan. Yhteiskunnassamme käydään huolestunutta puhetta lapsiperheköyhyydestä, polarisoitumisesta. Vanha opiskeluaikojeni tuttu pääsi eduskuntaan pienen paikkakunnan kansanopiston rehtorin tehtävästä. Katsoin hänen ensimmäistä teesiään mainossivuilta. Se kuului: Jokaisen koulupolku kuntoon.

Kyllähän se koulunkäyminen loppupelissä takaa leveämmän ja/tai pitemmän leivän. Yhteiskunnan varhaiskasvatus pyrkii turvaamaan kaikille lapsille mahdollisimman hyvät eväät kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen. Me seurakuntien varhaiskasvatuksen työntekijät olemme samoissa talkoissa mukana tarjoamalla kotihoidossa oleville lapsille perhekerhoja ja päiväkerhoja sekä laadukasta iltapäivätoimintaa alaluokkalaisille.

Ihminen ei elä pelkästään leivästä, sanoi Jeesus. Leipä on kuitenkin lähtökohta. Kiirastorstaina saamme polvistua ehtoollispöytään ja nauttia leivästä, jota riittää kaikille. Se ravitsee sieluamme ja antaa siunauksen kaikkiin tekemisiimme. Toivotan Sinulle siunattua hiljaista viikkoa runoilija, kirkkoherra Risto Kormilaisen sanoin:

Kaksoisvalotettu leipä

Astun pirttiin, tuoreen, vastapaistetun leivän tuoksu,

elämän eliksiiri ja voima.

Emäntä tekee leipien päälle ristinmerkin,

siunauksen merkki, yksinkertainen rukous.

Maistan palan leipää,

voi sulaa sen pinnalle.

Hiljainen kiitos kumpuaa sisimmässäni kaikille jotka työn ovat tehneet.

Ja ennen kaikkea kasvun antajalle Luojalle.

Polvistun alttarin sakramentille.

Sinun edestäsi annettu.

Sinun edestäsi vuodatettu.

Mysteeriksi kaikki jää

mutta mina uskon:

sinä Kristus, ikuinen olet elämän leipä.

(Risto Kormilainen, Runopostilla 2018)

Kaisa-Liisa Pehkonen-Suoranta
varhaiskasvatuksen johtaja