Mitä sinulle kuuluu tänään?



On hyvä uskoa ja luottaa siihen, että elämässämme on monia asioita, joita Jumala on meille antanut. Tästä syystä elämän merkityksellisyyttä on joskus hyvä pysähtyä pohtimaan. Minulle se hetki koitti tänään. Kalenterini välistä putosi tämä kuva, jossa Jeesus asettaa ehtoollista lapsille. Mitä tämä kuva minulle merkitsee?

Olen saanut kasteen lahjan. Olen käynyt pyhäkoulussa ja laulanut kirkon lapsikuorossa. Enää sitä ei tosin uskoisi. Olen oppinut rukoilemaan niin, että suurin toiveeni on Isä meidän -rukouksen kohta: "Tapahtukoon Sinun tahtosi". Olen käynyt rippikoulun ja konfirmoitu. Silti aloittaessani työt seurakunnalla oloni oli tyhjä.

Olin puoli vuotta aiemmin valmistunut sosionomiksi (AMK) ja jostain ihme syystä istuin työhaastattelussa diakoniatyöntekijän sijaisuuteen. Tuntui, etten ymmärtänyt uskon asioista yhtään mitään. Olin saanut arvokasta työkokemusta aiemmista työpaikoistani ja harjoitteluista, joten pieni palanen oli kohdallaan. Silti paljon puuttui.

Hiljalleen palaset alkoivat loksahdella kohdilleen. Sen verran muistin, että "rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi ja Herraa yli kaiken." Monessa sopassa keitettynä olin saanut lahjan rakastaa ja arvostaa elämää, sekä tuntea empatiaa lähimmäisiäni kohtaan. 

Jeesus oli maailman tunnetuin diakoniatyöntekijä, vaikka sitä nimitystä hänestä tuskin käytettiin. Jeesus kohtasi kaikenlaisia ihmisiä ja auttoi heitä kokonaisvaltaisesti, arvostelematta. Myös diakoniatyöntekijä auttaa ja tukee taustoista tai tilanteista riippumatta ja niistä huolimatta. 

Apua ja tukea on monenlaista, mutta huomasin, että tärkein asia, mitä voin tehdä, on kysyä: "Mitä sinulle kuuluu tänään?" Tuo kysymys ja Jeesuksen opit ennakkoluulottomuudesta ja lähimmäisenrakkaudesta ovat kannatelleet minua läpi sijaisuuteni.

Seurakunnassa olen todella kokenut saavani tehdä työtä, jolla on tarkoitus. Olen saanut kulkea rinnalla iloissa ja suruissa. Jumalan tahto toteutuu meissä silloin, kun hyödynnämme elämässämme niitä lahjoja, joita meille on annettu. 

Kuva merkitsee minulle ääretöntä lähimmäisenrakkautta. 
”Rukoile niin kuin osaat, sillä rukoileminen ei ole sitä, että ajattelee paljon, vaan sitä että rakastaa paljon.” Teresa Avilan, Jeesuksen Teresa

Mervi Karhula
Vs. lähetyskasvatussihteeri, ent. vs. diakoniatyöntekijä
Sammonlahden seurakunta