Häät ja naimisiinmeno Lappeenrannan ev.lut. seurakunnissa

"Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus." (1. Kor. 13:13)

Kristillisen uskomme mukaan avioliitto on Jumalan antama tehtävä. Jumala on tarkoittanut ihmisen elämään toisen kanssa. Avioliitto on myös perheen perusta. Vihkijänä toimiva pappi vahvistaa liiton, johon aviopari on sitoutunut julkisesti keskinäisellä lupauksella.

Kirkollinen vihkiminen on luonteeltaan seurakunnan jumalanpalvelus, joka etenee papin johdolla. Toimituksessa käytetään siihen  sopivaa musiikkia. Kanttorit avustavat mielellään musiikin valinnassa.

Seurakunnan tilojen sekä papin ja kanttorin varaaminen tapahtuu seurakuntien palvelupisteestä tai Joutsenon seurakuntatoimistosta. Jos vihkimiseen on pidempi aika, papin ja kanttorin nimi voidaan ilmoittaa vasta lähempänä toimitusta.

Papin, kanttorin ja suntion palvelukset ovat maksuttomia. Mikäli halutaan pappi tai kanttori jostakin muualta kuin omasta seurakunnasta, tulee vihkiparin itse pyytää häntä. Tästä järjestelystä tulee ilmoittaa ajoissa seurakuntien palvelupisteeseen tai Joutsenon seurakuntatoimistoon. Tällöin mahdollisista matkakuluista huolehtii häiden järjestäjä. Kirkko ja hääpaikka kannattaa varata hyvissä ajoin.

Avioliiton solmimista edeltää aina avioliiton esteiden tutkiminenLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Siten varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu. Avioesteiden tutkinnan voi hoitaa asioimalla seurakuntien palvelupisteessä, Suomen ev.lut.kirkon asiointipalvelun kautta tai tulostamalla esteidentutkintapyynnön ja toimittamalla sen todistettuna ja allekirjoitettuna seurakuntien palvelupisteeseen.

Kirkollinen vihkiminen ei välttämättä tarkoita vuoden uuvuttavaa valmistelua tai suuria kirkkohäitä. Kirkossa voi mennä naimisiin tai pyytää siunausta muualla solmitulle liitolle myös pienimuotoisesti ja nopeasti.

Jos avioliitto on solmittu siviiliviranomaisen edessä tai muun kuin evankelis-luterilaisen kirkon käytännön mukaisesti, avioliitto voidaan siunata evankelis-luterilaisen kirkon perinteen mukaisesti niin haluttaessa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa pitkälti kirkollista vihkimistä.

Avioliittoaikomus tai avioliittotieto on mahdollista lukea jumalanpalveluksessa ja seurakunta ilmoittaa ne paikallisessa sanomalehdessä, mikäli kihlakumppanit yhdessä niin haluavat. Tietojen julkaisemisesta pyydämme olemaan yhteydessä Lappeenrannan seurakuntien palvelupisteeseen, puh. 040 3126 282, 040 3126 283 tai lappeenranta.palvelupiste@evl.fi.

Tiesitkö, että...

• Varsinaista kihlausaikaa ei tarvita.
  • Esteiden tutkinnassa varmistetaan, että parilla on oikeus mennä naimisiin.
  • Mikäli esteitä vihkimiselle ei ole, esteettömyystodistus annetaan viikon kuluttua esteiden tutkinnan pyytämisestä.
  • Mahdollisia esteitä vihkimiselle ovat muun muassa voimassa oleva avioliitto tai lähisukulaisuus.
  • Esteettömyystodistus on voimassa neljä kuukautta.
  • Kirkollinen vihkiminen onnistuu, kun vähintään toinen vihittävistä on ev.lut. kirkon jäsen. Myös toisen on oltava joko ev.lut. kirkon tai jonkin muun kristillisen uskontokunnan jäsen. Mikäli kumpikin kuuluu kirkkoon, kummallakin on oltava rippikoulu käytynä.
  • Vihkimistä täytyy olla todistamassa vähintään kaksi henkilöä.
  • Vihkimistilaisuus voidaan pitää myös muualla kuin seurakunnan tiloissa. Paikasta sovitaan papin kanssa.
  • Siviilivihkiminen voidaan siunata kirkollisesti. Avioliiton siunaaminen muistuttaa pitkälti kirkollista vihkimistä.

”He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku