Kuinka rukoilla rauhan puolesta?

Ukrainan sodan alettua kristittyjä on kehotettu rukoilemaan rauhan puolesta. Heti sodan alettua kirkkoihin kokoonnuttiin rukoilemaan. Tässä tilanteessa monet kokevat, että en minä osaa rukoilla – en minä hallitse. Kuinka rukoilla rauhaa Ukrainaan? Seurakuntalaiset ovat pyytäneet opetusta, kuinka rukoilla.

Tässä jotain ajatuksia rukouksesta. Katekismus opettaa meille, että rukous on keskustelua Jumalan kanssa. Rukous ei ole vain puhetta Jumalalle, vaan rukous on puhetta Jumalan kanssa. Meille on opetettu, että rukous on kristitylle yhtä tärkeää kuin hengittäminen. Rukous on hengellisen elämän hoitamista.

Raamattu opettaa meille, että Jumala kuulee rukouksemme. Hän vastaa rukouksiimme, mutta ei aina sillä tavoin kuten me odotamme. Ja kun rukous on puhetta Jumalalle, niin voimme aivan hyvin omin sanoin kertoa oman ahdistuksemme, pelkomme, tuskamme, kaikki ne tunteet, joita sota meissä herättää Jumalallemme. Joskus rukous voi olla vaikka huokaus Jumalan puoleen. Rukous voi olla lyhyt kuten pohjalaisella isännällä, kun hän rankan työpäivän jälkeen rukoili: ”Niinkus tierät”. Tuota on kutsuttu myös suomalaisen miehen rukoukseksi. Kun meille miehille on usein vaikeaa sanoittaa tunteita ja ajatuksia. Ja Jumala kyllä tietää mitä me tarvitsemme ja minkä puolesta me rukoilemme.

Sosiaalisessa mediassa leviää ukrainalaisen rabbin toive, että kristityt ympäri maailman lukisivat Psalmin 31 ja rukoilisivat rauhaa Ukrainaan. Kun juutalainen rabbi pyytää kristittyjä rukoilemaan rauhaa, niin silloin ollaan joku kynnys ylitetty uskontokuntien välillä.

Myös meidän kirkkomme piispat kehottavat meitä rukoilemaan rauhan puolesta. He ovat sanoittaneet rukouksen rauhan puolesta seuraavasti:

Pyhä Kolmiyhteinen Jumala,
Vahvista meissä toivoa, kun sodan uhka ahdistaa.
Varjele Ukrainan kansaa.
Säästä ihmiset sodan kärsimyksiltä,
suo etteivät perheet jää sen jalkoihin.
Vahvista yhteyttä ihmisten, kansojen ja valtioiden välillä.
Auta löytämään tie kestävään rauhaan ja sovintoon.
Vapahtajamme Jeesus Kristus,
tule sinä rauhaksi levottomiin sydämiimme.
Tee meistä rauhasi välikappaleita työpaikoilla, luottamustoimissa ja ystävien parissa.

Oman rukoushetken voi toteuttaa myös vaikka seuraavasti. Tee ristinmerkki, jos et sitä tapaa vierasta. Veisaa itsellesi tuttu virsi. Lue Psalmi 31. Rukoile piispojen sanoittama rukous tai sanoita rukous itse. Lopuksi vielä rukoile Isä meidän -rukous ja Herran siunaus.

Ja on hyvä muistaa, että rukous ei ole suoritus. Se ei tee meistä parempia kristittyjä. Mutta rukous on puhetta Jumalan kanssa.

Hannu Haikonen
Kirkkoherra