Uskottu, toivottu, rakastettu – seurakuntavaalit 2022

”Kaikella on aikansa, aikansa joka asialla taivaan alla”, kirjoitti aikoinaan jo Saarnaaja Vanhan testamentin sivuilla. Vuoden vaihduttua on taas uusi aika. On korona-aika, on uusi vuosi, on viimeinen valtuustovuosi seurakunnassa, on aluevaalivuosi. Mikä aika sinulla nyt on?

Samalla listalla on eri puolueiden ja eri herätysliikkeiden ehdokkaita. Se ei välttämättä ole huono asia, mutta kuinka saisimme laajennettua ehdokasasettelua? Seurakuntavaaleissa 2018 seurakunnissamme oli useita nuoria ehdokkaita, jotka pääsivät seurakuntaneuvostoihin, mutta lähdettyään muualle opiskelemaan menettivät neuvostopaikkansa. Silti meidän on syytä aktivoida nuoria ehdolle.

Aluevaalit menivät ja äänestysprosentti Etelä-Karjalassa oli 46,3. Demokratian kannalta aika vaatimaton. Aluevaalit järjestettiin ensimmäistä kertaa ja kaikille ei ollut selvää, mistä äänestetään. Seurakuntavaaleissa 2018 äänestysprosentti valtakunnallisesti oli 14,4 ja Lappeenrannan seurakuntayhtymän seurakunnissa vielä paljon tuota alempi. Joutsenon seurakunnassa 10,5 % ja muissa seurakunnissa kuuden prosentin pintaan.

Seurakuntavaaleissa on selkeää, mistä äänestetään. Äänestämme kirkkoon päättäjiä, jotka ohjaavat seurakunnan toimintaa hallinnollisesti ja strategisesti. Teemana tulevissa vaaleissa on ”uskottu, toivottu, rakastettu”. Tarvitsemme kirkkoon hyviä eri-ikäisiä päättäjiä, eri herätysliikkeistä, eri puolueista, eri näkemyksiä omaavia. Niin voimme rakentaa kirkkoamme.
Ehdokaslistoille nykyiset luottamushenkilöt pyytävät tuttujaan, potentiaalisia ehdokkaita, ehdokkaiksi. Hyvä niin, mutta kaventaako se meidän ehdokasasetteluamme?

Ehdokkaiden saaminen ehdolle seurakuntavaaleihin ja äänestysaktiivisuuden kasvattaminen ovat asioita, joiden aika on nyt. Meidän kaikkien tehtävä tämän vuoden aikana on pitää esillä vaaleja, aktivoida ihmisiä ehdokkaiksi ja äänestämään syksyn vaaleissa. Työntekijöinä emme voi asettaa omia ehdokkaita, mutta tehtävämme on rohkaista ihmisiä ehdolle ja äänestämään.

Vaaliaikataulu on julkaistu. Varsinainen vaalipäivä on 20.11.2022 ja ennakkoäänestysajankohta 8.–12.11.2022. Vaaleihin on vielä aikaa, mutta nyt on aika toimia niin, että saamme hyviä ehdokkaita ja äänestysprosentin nousemaan.

Hannu Haikonen
Lappeenrannan seurakunnan kirkkoherra