Diakoniassa etsitään yhdessä ratkaisuja arjen haasteisiin

Olemme tukenasi elämäsi varrella. Kun haluat keskustella, miettiä elämäntilannettasi tai etsiä ratkaisuja arjen ongelmiin, ota rohkeasti yhteyttä seurakunnan diakoniatyöntekijään.

Keskusteluapu on luottamuksellista, maksutonta ja se on tarkoitettu kaikenikäisille. Tapaamisen voi sopia diakoniatoimistolle, kotiin tai se voidaan toteuttaa puhelimitse. Tarvittaessa ohjaamme sinut muun avun piiriin. Voit ottaa yhteyttä oman seurakuntasi diakoniatyöntekijään soittamalla tai sähköpostilla. Voit myös ottaa yhteyttä seurakunnan nettisivujen chatin kautta tai tulla suoraan tapahtumiin juttelemaan.

Apua ja neuvontaa rahahuoliin

Talousongelmissa tulee ensin ottaa yhteyttä Kelaan ja sosiaalitoimistoon. Voit ottaa yhteyttä myös kunnan velkaneuvojaan. Neuvonta on ilmaista.

Seurakunnan diakoniatyöllä on mahdollisuus avustaa ennakoimattomassa kriisitilanteessa, johon muualta annettu apu ei riitä. Meiltä voit saada esimerkiksi apua välttämättömän laskun maksuun tai maksusitoumuksen ruokaan. Taloudellinen apu on kertaluonteista ja sen tarkoitus on auttaa akuutin tilanteen yli. Apumme ei edellytä kirkon jäsenyyttä.

Avustushakemus tulee täyttää henkilökohtaisesti diakoniatoimistolla. Hakemusta varten tarvitset mukaasi tiedot tuloistasi ja menoistasi: pankin tiliotteen ja mahdolliset kelan ja/tai sosiaalityön tukipäätökset tai verkkopankkitunnukset.

Diakoniatyöntekijöitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Yhteistyöstä sosiaalitoimen tai muun auttajatahon kanssa sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Voit hakea apua sen seurakunnan diakoniatyöstä, jonka alueella asut. Diakoniatyöntekijöiden yhteystiedot löydät täältä.

Leipää

Tarvitsetko ruoka-apua?

Päiväkeskus Tikankulma

Kahvia ja ruokakasseja saat päiväkeskus Tikankulmasta (Siltakatu 2, 53810 Lappeenranta).

Tervetuloa piipahtamaan kahvilla! Kahvin lisäksi tarjolla on mukavaa juttuseuraa. Jaamme myös kauppojen ylijäämäleipää, sämpylää ja pullaa päivittäin niin kauan kuin kasseja riittää.

Ajat, jolloin kahville voi tulla, kasseja voi noutaa, ja muu ajankohtaisin tieto kerrotaan Tikankulman FaceBook-sivuilla (ks. alla). Voit myös soittaa Tikankulman puhelimeen 040 0542 654. Tikankulman ohi kulkiessasi voit kurkata ajantasaisen tiedon myös ikkunan infonäytöltä.

Tästä näet Tikankulman ajankohtaiset tiedot:

Koulujen ylijäämäruoasta lämmin lounas

Kouluilta yli jäänyttä lounasruokaa jaetaan klo 14 alkaen, joka arkipäivä eri paikassa. Tarkista ajankohtainen tieto Hävikistä hyödyksi -hankkeen sivuilta. Ruoka vaihtelee koulujen ruokalistan mukaan. Emme tiedä etukäteen, kuinka monelle ruokaa riittää.

Ruokajakelupaikat (päivitetty tieto 23.9.2022)

Maanantai: Lappeenrannan Seurakuntayhtymä, Päiväkeskus Tikankulma, Siltakatu 2

Tiistai: ViaDia, Koulukatu 28 C

Keskiviikko: ViaDia, Koulukatu 28 C

Torstai: Sammontorin asukastila, Sammontori 2

Perjantai:  Lappeenrannan Seudun työnhakijat, Meijerinkatu 4

Kahvia

Uusia ystäviä ja juttuseuraa yksinäisyyteen

Työttömyys, oma tai läheisen sairastuminen tai muu elämän kriisi saattaa aiheuttaa yksinäisyyttä. Yksin ei kuitenkaan kannata jäädä. Tule mukaan toimintaamme!

Lappeenrannan ev.lut. seurakunnat järjestävät joka päivälle monipuolista toimintaa, johon olet tervetullut osallistumaan. Voit tehdä vapaaehtoistyötä, keskustella, hioa kädentaitoja, nauttia musiikista, hiljentyä hengellisten tilaisuuksien ääreen tai tulla yhteiselle aterialle.

Vertaistuellisia ryhmiä järjestetään mm. sureville, omaishoitajille, eri vammaisryhmille sekä työttömille.

Päiväkeskus Tikankulmaan olet tervetullut sellaisena kuin olet. Aukioloajat näet FaceBook-sivuilta

Kaikki kerhot, piirit ja tilaisuudet löytyvät tapahtumakalenteristamme. Tietoa säännöllisesti kokoontuvien ryhmien toiminnasta löydät Tule mukaan -sivuilta. Tärkeää tekemistä löytyy mm. sivuilla Vapaaehtoistyo.fi.

Pelastusrengas. Apua uppoavalle.

Rahahuolet voivat yllättää kenet tahansa! Diakoniatyössä sinut kohdataan, siis nähdään ja kuullaan, kiireettömästi ja kokonaisvaltaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä. Oman seurakuntasi diakoniatyöntekijät auttavat sinua eteenpäin.

Arjen ongelmat

Saat apua seurakunnasta työttömyyden kohdatessa. Voit ottaa yhteyttä diakoniatyötekijään tai pappiin. Papeilla on ehdoton vaitiolovelvollisuus kaikista heille luottamuksellisesti uskotuista asioista.

Työelämä

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa