Lappeen seurakunta täyttää tänä vuonna 608-vuottta

Ensimmäinen kirjallinen maininta Lappeesta löytyy vuodelta 1415 Turun maaoikeuden pöytäkirjasta, jossa kerrotaan rajan tarkastuksesta Savon ja Lappeen välillä. Todennäköisesti Suur-Lappeen emäseurakunta ja -pitäjä on ollut toimiva jo 1300-luvulla.

Seurakunnan ensimmäinen kirkko kalmistoineen on sijainnut Kauskilassa. Saimaan rannalle muodostui vilkas kauppapaikka, jonne Lappeen seurakunnan seuraavat kirkot rakennettiin 1600- ja 1700-luvuilla. Jälkimmäisen elinkaari päättyi vuonna 1790 salamaniskuun ja uusi kirkko päätettiin rakentaa kauaksi linnoituksesta, nykyiselle paikalleen.

Rakentamisesta vastaamaan palkattiin kirkonrakennusmestari Juhana Salonen. Kirkonmallissa päädyttiin kahtamoiseen eli kaksoisristikirkkoon, jossa on 36 kulmaa. Salosen yhdeksästä kahtamoisesta on jäljellä vain Lappeen Marian kirkko. Rakennustyöt aloitettiin huhtikuussa 1792, ja 21. kesäkuuta 1794 kirkko vihittiin käyttöön ristimällä se Marian kirkoksi.

Myös seurakunta on muuttanut muotoaan aikojen saatossa. Taipalsaaren seurakunta, josta myöhemmin itsenäistyivät Savitaipale, Suomenniemi ja Lemi muodostettiin 1571. Vuonna 1639 Lappeesta erotettiin Joutsenon seurakunta ja 1642 Luumäen seurakunta. Seuraavat jaot olivat 1913, kun Lappeesta lohkaistiin Lappeenrannan seurakunta ja 1951 Lauritsalan seurakunta.

Kuntaliitoksen myötä vuonna 1967 Lappeen, Lappeenrannan ja Lauritsalan seurakunnat muodostivat Lappeenrannan seurakuntayhtymän. Viimeinen jako oli 1988, kun osasta Lappeeta muodostettiin Sammonlahden seurakunta. Historian suunta kääntyi 2009, kun Lappeeseen liitettiin Nuijamaan ja Ylämaan seurakunnat.

Lappeen Marian kirkko (750 paikkaa)  on suosittu erilaisten musiikkitilaisuuksien ja hengellisten juhlien pitopaikkana. Kirkon sisustuksessa näkyy eri sukupolvien kädenjälki. Uusimmat ”kädenjäljet” ovat Virtasen urkurakentamon kuoriurut ja Helena Vaarin suunnittelemat ja toteuttamat kirkkotekstiilit. Kuvia ja lisätietoa tekstiileistä löydät Vaarin kotisivuilta.