Nuijamaan hautausmaa

Näkymä Nuijamaan hautausmaalta kesällä. Vasemmalla kellotapuli ja oikealla kirkko.

Tassiantie 9, 54230 Nuijamaa

040 312 6259 työnjohtaja

Nuijamaan hautausmaa sijaitsee Nuijamaan kirkonkylässä, Nuijamaan kirkkoon ja seurakuntakeskukseen rajoittuen. Hautausmaa on ollut käytössä jo vuodesta 1896. Loivassa eteläkaakkoon laskevassa rinteessä sijaitseva hautausmaa rajoittuu itä- ja eteläsuunnissa, ei muurattuun luonnonkivimuuriin, muilta osiltaan kuusiaitaan. Yleispiirteiltään Nuijamaan hautausmaa on avara, laajahkoja nurmialuieta käsittävä, puistomainen hautausmaa. Hautausmaan pinta-ala on n. 2,5 ha, josta tällä hetkellä on käytössä n. 2 ha. Hautausmaalle haudataan vuosittain n. 20 vainajaa.

Hautausmaan puusto on pääosin luonnonmukaista, valtapuuna koivu. Hautausmaan länsipäässä olevilla uusilla hauta-osastoilla on lisäksi istutettuja kuusia, sekä orapihlaja- ja tuija-aidanteita. Reunakivillä ja korkeilla muistomerkeillä varustetut haudat sijaitsevat vanhimmassa osassa, nykyisen hautausmaa-alueen keskellä. Uudempi hautausmaaosa alueen länsipäässä on pääosin nurmipintaisia rivihautoja.

Hautausmaan pääportin ja kirkon välisellä alueella on sankarihautausmaa-alue ja vuosien 1939–1945 sodissa kaatuneiden Nuijamaalaisten nimillä varustettu kivinen muistomerkki. Sankarihaudoilla on lehtikuusesta valmistetut, valkoiseksi maalatut ristit, joihin on kiinnitetty messinkiset nimikilvet. Tälle alueelle ei suoriteta hautauksia.

Nuijamaalla ei ole erillistä uurnahauta-aluetta, vaan uurnat voidaan haudata arkkuhautoihin.

Hautausmaan pääkäytävän varressa, aivan pääportin tuntumassa on kivetty alue, johon omaiset voivat sytyttää kynttilän muille hautausmaille haudattujen muistolle.

Pysäköinti

Hautausmaan pääportin ja kirkon pikkuportin välissä on asfalttipintainen pysäköintialue, jossa tilaa n. 50 autolle.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköintipaikka liikuntaesteisille Pysäköintipaikka liikuntaesteisille