Jeesus, kiusausten voittaja

Ps. 91:1–4, 11–12

91 1–4 Se, joka asuu Korkeimman suojassa
ja yöpyy Kaikkivaltiaan varjossa.
2sanoo näin:
»Sinä, Herra, olet linnani ja turvapaikkani.
Jumalani, sinuun minä turvaan.»
3Herra pelastaa sinut linnustajan ansasta
ja pahan sanan vallasta.
4Hän levittää siipensä yllesi,
ja sinä olet turvassa niiden alla.
Hänen uskollisuutensa on sinulle muuri ja kilpi.

11–12 Hän antaa enkeleilleen käskyn
varjella sinua, missä ikinä kuljet,
12ja he kantavat sinua käsillään,
ettet loukkaa jalkaasi kiveen.

Tämän viikon psalmiteksti on tuttu ja luettu monilla rippikoululeireillä isosten suulla iltahartaushetkissä. Viesti on väkevä: Jumalan suojassa ollaan kuin lintu emon siipien alla. Hän lähettää suojelusenkelinsä vartiointityöhön suojelemaan ja turvaamaan meidän elämäämme. Vaikka mitä tulisi vastaan, on vahva turva, joka kestää. Hyvin ovat isoset valinneet tekstikohdan leirihartauteen.

Tämä psalminkohta on liitetty tämän viikon kirkkovuoden teemaan: Jeesus, kiusausten voittaja. Voisiko ajatella, että kiusaus on kuin kävelisi heikoilla jäillä. Näyttää, että kyllä tämä kestää, mutta yllättäin jää pettää ja tosihätä on käsillä. Kiusauksia on monenlaisia, jokaiselle löytyy jotain. Näinhän se on. Ei kannata kovin herkällä sormella osoitella toista, kun kuitenkin omallekin kohdalle voi osua kiusaus, jota ei jaksakaan vastustaa. Miten se menikään toisessa kohdassa Raamatussa… joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven...

Jeesus voitti kiusaukset, juuri siksi hänen suojaansa on hyvä turvata. Joku on, joka kestää. Hänen edessään me saamme ottaa vain vastaan, vastaan armon.

Uuteen armon päivään, hyvä Jumala, sinua siunatkoon!

Satu Terävä
Nuorisotyönohjaaja