Kastepuuta koristavat seurakunnan uusien jäsenten nimet

Sammonlahden kirkon hopeanhohtoinen kastepuu siunattiin käyttöön kasteen sunnuntaina 11. tammikuuta 2015.

Kastepuun lehtiin kirjoitetaan jokaisen seurakunnan jäseneksi kastetun lapsen tai aikuisen nimi. Vauvan pullean kämmenen kuva, pikkuiset varpaat tai itse suloisuuden kuva; esimerkkejä siitä, miten vanhemmat lapsen nimen ja kastepäivän lisäksi koristavat lapsensa lehden kastepuuhun.
Kastekotiin kastepapereiden mukana saapuva, elämänvihreä lehti, ripustetaan kastepuuhun jumalanpalveluksen yhteydessä.
– Kastepuu muistuttaa heti kasteesta alkavasta kirkon jäsenyydestä ja vahvistaa ajatusta seurakunnasta eri-ikäisten yhteisönä, kertoo kastepuun suunnittelusta vastannut oppilaitospastori Susanna Hankanen.

Pienet suljetaan rukoukseen

Kastepuun oksat täyttyvät lehdistä vuoden aikana. Kastepuukäytäntö esitellään perheille osana kastekeskustelua. Papin kanssa sovitaan myös pyhä, jolloin kastetun nimi luetaan kirkossa.
– Toivomme, että vanhemmat tulisivat tuolloin ripustamaan lapsensa lehden puuhun esirukouksen yhteydessä. Jos uudella perheenjäsenellä on sisaruksia, myös heille voi antaa tämän tehtävän.
Seurakunta huolehtii lehden ajallaan puuhun, mikäli se ei perheelle ole mahdollista. Uuden vuoden alussa puusta riisutaan edellisvuoden lehdet. Tätä varten kasteperheet kutsutaan tammikuussa vietettävään kasteen sunnuntaihin, jolloin perhe voi hakea lehden muistoksi lapsen elämänkaaren ainutkertaisesta hetkestä.

Yksilöllinen puu istuu kirkkotilaan

Susanna Hankanen innosti pohjalaisella päättäväisyydellä nikkaripiirin vapaaehtoiset Jaakko Heinolan ja Jouko Karhulan puun työstämiseen, ja heittäytyi itsekin maalausverkkareihin kesken papin normaalin työpäivän. – Helpotin miesten työtä piirtämällä puun mallin ja maalaamalla sen. Hankasen suunnitelman lähtökohtana oli puun istuvuus kirkkotilaan niin kokonsa kuin värityksensä puolesta. Puun hopeanvärinen pinta toistaa kauniisti Sammonlahden kirkon harmaata kivipintaa.

Kasteen yhteydessä puu Afrikkaan

Sammonlhden seurakunta on mukana Suomen Lähetysseuran kampanjassa, jonka myötä seurakunta lahjoittaa varat puun (puiden) istuttamiseen sinne, missä puista ja metsästä on huutava pula. Näin kastenpuun lehti muuttuu "elämän puuksi".