Karhusaari

Lappeenrannan seurakuntayhtymän omistama Karhusaari on yksi kaupungin suosituimmista retkeilykohteista, johon pääsee kesäaikaan maksullisella vuoroliikenteellä Lappeenrannan satamastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja talvisin -jäätilanteen salliessa- myös kävellen tai hiihtäen. Lappeenrannan Linnoitusniemen kärjestä löytyy myös vuokraamoLinkki avautuu uudessa välilehdessä, josta voi vuokrata haluamalleen ajanjaksolle esim. kanootin, kajakin, soutuveneen tai SUP-laudan, jolla pääsee saareen oman aikataulun mukaan.

Saaresta löytyy reilun kilometrin mittainen luontopolku ja sen varrelta Etelä-Karjalan VirkistysaluesäätiönLinkki avautuu uudessa välilehdessä läpi vuoden ylläpitämä laavu ja kolme muuta tulipaikkaa rannan läheisyydestä sekä useita muita ruokailupaikkoja ja penkkejä joilla voi hiljentyä ja levähtää luonnonrauhasta nauttien. Kesällä 2023 saareen on tuotu myös kolme puista riippumattoa, jotka ovat retkeilijöiden vapaassa käytössä.

Karhusaaren aktiviteetit

Karhusaaressa on myös ilmaisia aktiviteetteja retkeilijöille, joista alla tarkemmin.

Karhusaaren pyhiinvaellusreitti

Lappeenrannan seurakunnat on tuottanut Citynomadi-palveluunLinkki avautuu uudessa välilehdessä pyhiinvaellusreitin. Reitin läpikäymiseen tarvitaan Nomadi -sovellus, jonka voi ladata ilmaiseksi Android-laitteisiin  Google Play-kaupasta ja iPhone/iPad laitteisiin App Storesta. Sovellus löytää reitit ja välipisteet GPS-sijainnin perusteella, joten laitteen paikannuspalvelut tulee olla aktiivisena.

Alla olevaa kuvaa napauttamalla pääset tutkimaan Karhusaaren pyhiinvaellusreittiä.

Karhusaaren geokätköt

Lappeenrannan Karhusaaresta löytyy myös kolme geokätköä. Geokätköily on mukava ulkoilu- ja aarteenetsintätyyppinen harrastus ja sopii kaiken ikäisille. Tarvitset geokätköilyyn joko varsinaisen GPS-laitteen tai mobiililaitteen ja siihen asennettavan geokätköilysovelluksen, jonka voi ladata ilmaiseksi Android-laitteisiin Google Play-kaupasta ja iPhone/iPad laitteisiin App Storesta. On olemassa myös maksullisia sovelluksia, joissa käteviä lisäominaisuuksia, mm. voi käyttää maanmittauslaitoksen maastokarttoja taustakarttana.

Rekisteröityminen geokätköilijäksi ja kätköjen etsiminen on ilmaista. Tosin osa kätköistä voi vaatia Premium-jäsenyyden näkyäkseen. Karhusaaren geokätköt ovat kaikille avoimia.

Voit tutustua geokätköilyyn myös tällä kotimaisella sivullaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Aloita geokätköily harrastus rekisteröitymällä geökätköilijäksi osoitteessa geocaching.comLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Karhusaaren luontopolku Keskellä kolmion muotoinen laavu, jonka katolla risti.