Jakso 10: Vanhan testamentin tutkija Marko Marttila

8.12.2023

Mikkelin tuomiokapitulin hiippakuntadekaani Marko Marttila puhuu Vanhasta testamentista. Puhumme Marttilan kanssa lisää podcastin seuraavassa jaksossa.

Haastattelu: Lappeenrannan seurakunnan kappalainen Mathias Junell.

Äänitys ja editointi: Lappeenrannan seurakuntayhtymän viestintäsihteeri Atso Suopanki.

Kuuntele jakso alla olevasta soittimesta tai seuraavasta linkistä: https://seurakuntacast.podbean.com/e/vanhan-testamentin-tutkija-marko-marttila/ Voit lukea tiivistelmän jakson sisällöstä soittimen alapuolelta.

Voit tilata Seurakuntacastin Google Podcastsin ja Pocket Castsin kautta.
Podcastin RSS-syöte: https://feed.podbean.com/seurakuntacast/feed.xmlLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tiivistelmä podcastin sisällöstä

Marko Marttila työskentelee Mikkelin tuomiokapitulissa hiippakuntadekaanina ja on vastuussa hiippakunnan koulutustoiminnasta. Hän on Vanhan testamentin tutkija, joka väitteli teologian tohtoriksi vuonna 2004. Hänen väitöskirjansa käsitteli valituspsalmien rakennetta ja syntyprosesseja. Myöhemmin hän siirtyi psalmien maailmasta Vanhan testamentin apokryfikirjojen puolelle ja erikoistui Sirakin kirjan tutkimukseen. Marttila on ollut mukana Suomen Pipliaseuran hankkeessa, jossa tehdään uutta suomennosta Vanhasta testamentista. Uuden käännöksen odotetaan valmistuvan vuonna 2028.

Hänen uransa tutkijana alkoi kiinnostuksesta Raamattuun, joka heräsi teini-ikäisenä rippikoulun myötä. Hän osallistui seurakunnan toimintaan ja alkoi lukea Raamattua aktiivisesti. Ylioppilaaksi kirjoitettuaan Marttila opiskeli teologiaa Helsingin yliopistossa. Hän aikoi keskittyä kirkkohistoriaan, mutta Raamatun alkukielet, erityisesti heprea, veivät hänet mukanaan ja hän otti pääaineekseen Vanhan testamentin tutkimuksen. Hän toimi 2000-luvun alussa yliopistolla eksegetiikan lehtorin sijaisena ja opetti hepreaa opiskelijoille.

Marttilan tutkimukset ovat keskittyneet Vanhan testamentin moniin teemoihin, kuten kohtaamiseen Jumalan ja ihmisen välillä, luomakunnan huomioimiseen sekä Raamatun ajatteluun ja sen aikakauteen.

Hän tuo haastattelussa esille Vanhan testamentin moniulotteisuuden ja sen keskustelut Jumalasta, joka on samanaikaisesti sekä ankara että laupias. Hän korostaa Vanhan testamentin historiallista kontekstia ja sen erilaisia näkökulmia, jotka voivat tuntua nykyihmisen silmin vierailta. Vaikka Vanha testamentti heijastelee aikansa ajattelutapaa, se sisältää myös lupauksia tulevasta rauhan ajasta ja eri kansojen välisten rajojen lievenemisestä.

Marttila nostaa esiin Vanhan testamentin keskustelut elämän tarkoituksesta, Jumalan kohtaamisesta ja Jumala-suhteesta. Hän pohdiskelee myös Vanhan testamentin Jumala-kuvan moniulotteisuutta, jossa on sekä koettelemuksia että siunausta. Hänen suosikkitekstinsä, Psalmi 23, huokuu turvallisuutta ja tarjoaa lohdutusta. Hän korostaa luonnon ja ympäröivän maailman merkitystä Jumalan läsnäolon tuntemisessa.