Diakoniatyö Sammonlahden seurakunnassa

Diakoniatyö auttaa ihmisiä erityisesti silloin, kun elämässä on vaikeuksia. Apu voi olla hengellistä, henkistä ja taloudellista tukea. Voimme siis puhua Jumalasta ja rukoilla yhdessä. Jos elämään tulee sairautta, mielenterveysongelmia tai surua, yksin ei tarvitse olla, puhuminen kanssamme voi auttaa asian kanssa elämistä. Raha-vaikeuksissa selvittelemme yhdessä taloudellisia asioita, ja usein diakoniatyö voi auttaa myös tässä tilanteessa..

Huom! Korona-pandemian takia diakonian toiminnassa on toistaiseksi muutoksia. Työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja sähköpostitse. Voimme myös jo sopia tapaamisia turvavälit huomioiden. Kanssamme voi puhua edelleen kaikenlaisista asioista, yhdessä menemme läpi tämänkin elämänvaiheen.

Normaalitoiminnat palaavat kun pandemian tilanne sallii.

Normaaliajan toimintaa:
Diakoniatyöntekijän  kanssa voi käydä henkilökohtaisia keskusteluja. Näitä keskusteluja käydään toimistolla kirkolla, asiakkaan kodissa, tai  esim kahvilassa tai ulkona kävelyllä. Ajan tapaamiseen voi varata Sammonlahden  kirkon seurakuntatoimistosta. Toimistossa voi käydä paikan päällä os. Hietakallionkatu 7, 53850 Lappeenranta, tai soittaa p. 0403126208. Toimisto antaa varauskirjasta vapaita aikoja. Diakoniatyöntekijälle voi myös jättää soittopyynnön seuakuntatoimistoon.

Tapaamisissa voidaan puhua kaikista elämän asioista. Erityisesti taloudellisiin tilanteisiin liittyvät kysymykset käsitellään kuitenkin diakoniatoimistossa kirkolla (ajanvaraus). Pieniä taloudellisen avun päätöksiä työntekijät voivat tehdä yhdessä. Tietyn summan ylittävät asiat menevät diakoniatyön johtokunnan päätettäväksi. Päätöstä voi joutua tässä tapauksessa odottamaan useasta päivästä pariin viikkoon. Diakoniatyön johtokunta koostuu seuakuntalaisista, jotka ovat seurakunnan luottamusmiehiä.

Ajanvaraus

Seurakuntatoimisto p. 040 3126208, Hietakallionkatu 7, 53580 Lappeenranta

Henkilökohtaiset yhteydenotot

Diakoni Nathan Enaka, 040 312 6520
Diakoni Anni Wahlroos, 040 312 6521
etunimi.sukunimi@evl.fi

Diakoniatoimisto

Sammonlahden kirkko, Hietakalliokatu 7, 53850 Lappeenranta

Diakonian kirpputori on auki!

AVOINNA MA—TO KLO 9-13!

Jos haluat tukea diakoniatyötä, voit auttaa lahjoittamalla kirpputorilla myytävää tavaraa. Tulot käytetään vähävaraisten auttamiseen.

Nämä asiat on kuitenkin huomioitava:

Otamme vastaan vain:

*Puhtaita ja ehjiä vaatteita ja tekstiilejä (paidat, puserot, mekot, pitkikset, liinavaatteet yms.)

*Puhtaita ja ehjiä kenkiä, harrastusvälineitä

*Käyttökelpoisia ja ehjiä astioita, keittiötarvikkeita, kodin esineitä, leluja

*Hyvä kriteeri on ajatella, että käyttäisinkö itse vielä ko. artikkelia, tai ostaisinko itse sen kirpputorilta! Jos se kelpaa itselle, silloin sen voi myös lähjoittaa myytäväksi!

Emme voi vastaanottaa:

*likaisia, rikkinäisiä ja toimimattomia tarvikkeita ja tekstiilejä

*elektroniikkaa ja sähkölaitteita

*tilanpuutteen takia emme vastaanota huonekaluja

*emme ota vastaan kirjoja, meillä ei ole kirjoille tilaa :=(

*kysy lisää kirpputorin henkilöstöltä!

***

Naisten Pankin neuleklubi jatkuu syksyllä! Alkamisaika ilmoitetaan myöhemmin!

Nyt tauon aikana neulomme mm. sylipeittoja vanhuksille joululahjaksi! Kaikenlaiset lämmittävät ja turvallisuutta lisäävät huivit ja peitot ovat tervetulleita, ja niitä voi toimittaa kesän aikanakin kirkon seurakuntatoimistoon. Lisätietoja muissa srk:n tiedotuksissa.

Kokoonnumme kirkon takkahuoneessa (2. krs, yläkertaan pääsee myös hissillä) joka toinen keskiviikko parittomilla viikoilla. Neuleklubi on kaikilla avoin, käsitöistä innostuneiden kokooontumismahdollisuus. Voi olla, että sieltä löytyy uusia ystävyyksiä, ja takuuvarmasti ainakin ideoita ja innostajia uusiin töihin.Tervetuloa!

Neuleklubin tuotoksia myymme erilaisissa tilanteissa Kirkon Ulkomaan avun kumppanin Naisten Pankin toiminnan hyväksi. Naisten Pankista saamillaan pienillä lainoilla naiset köyhissä maissa voivat saada tärkeän mahdollisuuden hankkia perheelleen elannon. Sukkia ja lapasia ja liinoja ym. artikkeleita voi ostaa myös seurakuntatoimistosta. Neuleklubilla on toimistossa myytävänä myös kotona tehtyjä kortteja monenlaisiin tarpeisiin.

Neuleklubissa voi toki myös tehdä omia käsitöitä mukavassa seurassa.

***

Diakoniatyön kaikki kerhot ovat avoimia. Niihin voi tulla mukaan myös kesken toimintakauden. Kerhot eivät toimi kesäkautena.

*******************************************************************************************************************

Vapaaehtoistyö

Seurakunta pyrkii välittämään vapaaehtoisia ystäviä lähimmäispalveluna ystävää kaipaavalle, tai ohjaamaan vapaaehtoistekemistä muuhun toimintaa. Sammonlahden seurakunnassa on  mahdollisuuksia monenlaiseen tekemiseen eri työaloilla.

Uutena vapaaehtoistyön ja auttamisen välittäjänä toimii www.vapaaehtoistyo.fi -sivusto, johon seurakuntayhtymä on liittynyt. Vapaaehtoisasioissa voi ottaa yhteyttä myös kaikkiin työntekijöihin suoraan.

***

Suruadresseja ja onnittelukortteja on ostettavissa seurakuntatoimistosta. Niitä myydään diakoniatyön avustustoiminnan hyväksi.