Hiljaisen viikon / vuoden kärsimysnäytelmä

Vietämme hiljaista viikkoa. Tällä pääsiäistä edeltävällä viikolla kirkoissamme luetaan ns. ahtitekstejä. Ahti on lähtöisin latinan kielen sanasta actus, joka tarkoittaa näytöstä tai osaa (vrt. engl. "act"). Keskiajalla se tarkoitti ennen kaikkea kärsimysnäytelmien osaa. Nämä tekstit kuvaavat Jeesuksen kärsimyshistoriaa, hänen viimeisten päiviensä tapahtumia.

Vuosi sitten koronaepidemian myötä ihmisten kohtaamisille ja liikkumisille asetettiin monenlaisia rajoituksia. Rajoituksiin liittyi myös lupauksia. Kun tämä kestetään ja sinnitellään, kohta koittaa aika, jolloin rajoituksia ei tarvita ja elämä voi palata normaaliin uomaansa. Ehkäpä jo ensi kesänä. Vuosi on kulunut. Elämme edelleen keskellä koronaepidemiaa aikana, johon erilaiset virusvariantit tuovat oman huolestuttavan lisänsä.

Monet ovat löytäneet uudella tavalla läheiset ihmisensä ja lähiympäristönsä mahdollisuudet. Elämä onkin tässä ja nyt, eikä vasta kohta ja toisella puolella maapalloa tai jossain etelän lämmössä. Monet ovat myös entistä enemmän eksyksissä itsensä ja läheistensä kanssa, ja elämän suuntaviivat peittyvät yksinäisyyden ja turvattomuuden sumuisiin maisemiin.

Jeesuksen viimeisistä päivistä kertovat Raamatun tekstit kuvaavat kärsimystä yhden ihmisen ja hänen läheistensä näkökulmasta. Luopumista, hylkäämistä, väkivaltaa, epäoikeudenmukaisuutta, kidutusta, kuolemaa.

Kärsimyksen keskelle on kätketty myös toivoa ja tulevaisuutta. Ne, jotka hylkäävät ja kieltävät, jotka eivät yllä edes omien unelmiensa tasolle, heitä ei hylätä. Yksi tai kaksikaan epäonnistumista ei määritä koko ihmisyyttä tai tulevaisuutta. Keskeneräisenä, valintojensa suhteen epävarmana, ihminen suljetaan sittenkin Jumalan armon ja rakkauden suojaan. On toivoa. On tulevaisuutta. On mahdollisuus uuteen alkuun. Mahdollisuus sovintoon. Yhteys kestää, se ei katkea pettymyksenkään hetkellä.

Ehkäpä pysäyttävimmät sanat lausutaan ristiltä: ”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät. Se on täytetty.” Voisivatko hiljaisen viikon Raamatun tekstit tuoda valoa, toivoa ja rauhaa meidän hiljaiseen vuoteemme?

Siunattua ylösnousemuksen ja pääsiäisen aikaa.

Kristus nousi kuolleista.

Mika Lehtola