Lapsilla ja heidän oikeuksillaan on väliä

Eräs lapsi kysyi kerran päiväkerhossa minulta, papilta, näin: ”Saanko minä uskoa Jumalaan?” Kysyin: ”Mitä tarkoitat?” Lapsi vastasi jokseenkin seuraavin sanoin: ”Kun isä ei usko, eikä oikein tykkää.” Aikuisena kerroin hänen saavan, onhan uskonnonvapaus hänenkin oikeutensa, ja lapsi tuntui kovin helpottuneelta. Mutta olen monesti miettinyt, miten pitkälle hänen halunsa uskoa on häntä kantanut.

15.–21.11.2021 vietetään Lapsen oikeuksien viikkoa. Lapsen oikeuksien viikko on toiminnallinen teemaviikko, jonka tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta – erityisesti lasten ja nuorten parissa. Suomessa lapsen oikeuksien sopimus tuli voimaan vuonna 1991, eli vietämme tänä vuonna sopimuksen 20-v.-juhlavuotta! Lappeenrannassa Lapsen oikeuksien pääjuhlaa vietetään Lapsen oikeuksien päivänä lauantaina 20.11. Kulttuuritila Nuijamiehessä järjestettävässä tilaisuudessa. Tervetuloa mukaan!

Lapsen oikeuksien sopimuksessa lapsiksi määritellään kaikki alle 18-vuotiaat lapset ja nuoret, ja sopimuksen tehtävänä on turvata kaikkien maailman lasten oikeuksia ja etua. Lapsen oikeuksiin kuuluvat mm. oikeus syrjimättömyyteen ja väkivallattomaan elinympäristöön, oikeus elämään ja hyviin edellytyksiin kehitykselle, oikeus yksityisyyteen, oikeus koulunkäyntiin, mutta myös lepoon ja leikkiin, oikeus saada tietoa. Lapsen oikeudet ja niiden toteutuminen ovat osa meidän aikuisten velvollisuuksia.

Lapsen oikeuksien sopimuksessa todetaan lapsen oikeus myös ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapauteen, joista keskityn mielelläni tässä yhteydessä viimeisimpään. Kyseessä on siis positiivinen uskonnonvapaus. Käytännössä tämä oikeus ja vapaus tarkoittaa sitä, että henkilöllä on vapaus harjoittaa omaa uskontoansa sekä yksin että ryhmässä. Tähän kuuluu vapaus mm. rukoukseen ja rituaaleihin sekä vapaus ilmaista oma uskonnollinen tai vakaumuksellinen kantansa.

Tämä Lapsen oikeuksien kohta on merkittävä ja voimme kysyä itseltämme, miten hyvin tämä jokaisen lapsen oikeus toteutuu tällä hetkellä lähiympäristössämme? Miten me aikuisina turvaamme tämän lapsen oikeuden omassa perheessämme vanhempina tai muussa lähiympäristössä lapsen kasvattajina – kuten vaikkapa isovanhempina, seurakuntalaisina tai päivähoidon henkilöstön roolissa? Saako lapsi vaikkapa päiväkotiryhmässä pitää oman henkilökohtaisen ruokarukouksensa, johon henkilöstö häntä tarvittaessa ohjaa? Tai saako lapsi esittää vapaasti omia kysymyksiään liittyen maailmaan ja sen näkymättömään todellisuuteen – ilman, että aikuinen hiljenee lapsen kysymyksen ja sen vaikeuden edessä?

”Kohta sen jälkeen opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?" Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: ’Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa.’” (Matt. 17:1–14)

Uskon ihmislapsilla olevan synnynnäinen kyky tai taipumus miettiä asioita, jotka ovat näkyvän kokemusmaailmamme tai aistiemme ulkopuolella. Jotain samaa Jeesuskin lienee nähnyt ilman nykypäivän tutkimusmetodeja asettaessaan lapsenkaltaisuuden meille esimerkiksi uskon tiellä. Lapset suuntautuvat luontaisesti ulospäin maailmaan. He ovat luontaisesti uteliaita, halukkaita miettimään ja pohtimaan asioita. Lapset kyselevät ja haastavat meidät aikuiset miettimään myös niitä hengelliseksi luokiteltavia kysymyksiä, jotka olemme saattaneet painaa unholaan elämämme matkan varrella.

Siksi olen kiitollinen jokaisesta aikuisesta, joka ei säikähdä tai vaikene lapsen kysymysten äärellä. Jokaisesta, joka uskaltaa ottaa lapsen ja hänen todellisuutensa todesta, ja osaa pysähtyä sen äärelle. Jokaisesta, joka kysyy lapselta, kuka sinä olet ja mitä sinä ajattelet. Jokaisesta, joka tukee lapsen omaa ajattelua ja auttaa häntä kasvamaan ja kehittymään. On lapsen oikeus saada kokea, että hänellä on väliä. On lapsen oikeus tulla nähdyksi ja kuulluksi omana itsenään. On aikuisen velvollisuus pysähtyä, nähdä, kuulla ja olla lapsen kanssa hänen mietteidensä äärellä.

Pyhä Jumala. Auta meitä vanhempina ja aikuisina muistamaan velvollisuutemme ja turvaamaan niiden lasten elämä, jotka olet uskonut elämään perheisiimme ja keskellemme. Auta meitä joka päivä tekemään valintoja, jotta maailma olisi parempi paikka kaikille maailman lapsille. Anna meidän nähdä lapset ja heidän oikeutensa tärkeinä, niin ettemme aikuisina kulkisi heidän ohitseen. Auta meitä tekemään viisaita päätöksiä lastemme parhaaksi ja heidän etuaan ajatellen. Anna meidän nähdä itsemme Sinun lapsinasi, niin ettemme unohtaisi hyvää osaamme sinun valtakunnassasi. Aamen.

Jaana Pussinen
Kappalainen
Lauritsalan seurakunta

Perhetapahtuma la 20.11. Kulttuuritila Nuijamiehessä

10.00 Tervetuloa
10.10 Tremolo – Sirkus Kumiankka

Sirkusrumpalin ja maailmanennätyksiä haalineen jonglöörin mukaansatempaava ja rytmikäs elämys.
10.30 Miulla on väliä, siulla on väliä – loikataan kuuluviin
10.45 Teatteri QO – VIKSHNA

Nukketeatteriesityksen elokuvaversio.
11.00 Koirien Karjala
Musiikkinäytelmä koiran ja ihmisen yhteiselosta Karjalassa.
12.30 Lastenmusiikkiorkesteri Orffit
13.15 Metkun Joulukalenteri

Maistiaisia tulevasta, tekijöitä paikalla.