Rippijuhlat

Rippikoulu on tutkimusmatka elämään. Sen aikana tutustutaan kristinuskon sisältöön, seurakuntaan ja sen toimintaan sekä pohditaan, mitä kristillinen usko ja seurakunta voi merkitä nuoren elämässä. Valtaosa lappeenrantalaisnuorista osallistuu rippikouluun.

Rippikoulun käynyt nuori voidaan konfirmoida. Konfirmaatiossa on kysymys kastetun vahvistamisesta; siinä nuoresta tulee täysivaltainen seurakunnan jäsen.

Konfirmaatio antaa nuorelle oikeuden kummin tehtäviin ja osallistua itsenäisesti ehtoolliselle sekä olla täysi-ikäisenä ehdokkaana seurakuntavaaleissa. Rippikoulun käyminen antaa mahdollisuuden myös kirkkohäihin.

Konfirmaation jälkeen ystävät ja sukulaiset kokoontuvat rippijuhlaan. Juhlaa vietetään kotona tai muussa juhlapaikassa konfirmaatiomessun jälkeen.  Myös seurakuntayhtymän tilat ovat käytettävissä.

Lue lisää rippikoulusta täältä

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen