Joutsenon seurakunnan historiaa

Joutsenon seurakunta perustettiin vuonna 1639 erottamalla Taipalsaaren seurakunnan syrjäiset osat itsenäiseksi seurakunnaksi. Vuonna 1650 seurakuntaan liitettiin osia Lappeen,  Jääsken ja Ruokolahden seurakunnista. Muutamia aluemuutoksia on on tapahtunut sen jälkeenkin.

Joutsenon seurakunta on kokoontunut vuosisatojen ajan kuulemaan Jumalan sanaa ja kohtaamaan Vapahtajaa ehtoollispöydässä. Nykyinen, vuonna 1921 käyttöön otettu kirkko, on seurakunnan kolmas pyhäkkö samalla paikalla.  Kaunis ja valoisa kirkkomme on omistettu apostoli Johannekselle.  Lasimaalaus johdattaa katsojan ajatukset Johanneksen evankeliumista nouseviin kuviin Jeesuksesta ja apostoli Johanneksesta. Kirkon tunnuksena ovat evankeliumin ytimeen liittyvät sanat: ”Jumala on rakkaus” (1. Joh.4:8).

Kirkon takaosassa sijaitsee elämänpuu, johon liitetään vuoden aikana seurakunnan jäseniksi ja Jumalan lapsiksi kastettujen nimet kirkkokansan esirukousten kohteeksi. Mosaiikista valmistettu alttaritaulu on otsikoitu sanoilla: ”Jeesus vastaanottaa syntisiä.”

Joutsenon kirkko yksityiskohtineen vakuuttaa kirkkoon tuleville Jumalan armosta ja uskollisuudesta. Yhä edelleenkin Joutsenon seurakunta työntekijöineen ja vastuunkantajineen pitää monin tavoin tarjolla Jumalan sanaa sekä rohkaisee tulemaan alttarin ääreen pyytämään Jumalalta siunausta ja voimia elämään.

Joutsenon aiemmista kirkoista löydät lisää tietoa: Joutsenon kirkko