Saavatko kaikki kukat kukkia?

"Jeesus esitti heille toisen vertauksen taivasten valtakunnasta: 'Mies kylvi peltoonsa hyvää siementä. Mutta kun kaikki nukkuivat, hänen vihamiehensä tuli, kylvi vehnän sekaan rikkaviljaa ja meni pois. Kun vilja nousi oraalle ja alkoi tehdä tähkää, rikkaviljakin tuli näkyviin. Työmiehet menivät silloin isäntänsä luo ja sanoivat hänelle: ’Herra, etkö sinä kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen on tullut rikkaviljaa?’ Isäntä sanoi heille: ’Se on vihamieheni työtä.’ Miehet kysyivät silloin häneltä: ’Tahdotko, että menemme kitkemään sen pois?’ ’En’, hän vastasi, ’te voitte rikkaviljaa kootessanne nyhtää sen mukana vehnääkin.

Antakaa niiden kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti. Kun sen aika tulee, minä sanon korjuuväelle: Kootkaa ensin rikkavilja ja sitokaa se kimpuiksi, että se poltettaisiin. Mutta vehnä korjatkaa aittaani.’" Matt 13:24-30

Nykyaikainen tehotuotannossa tavoiteltavaa on, että pellossa kasvaa vain sitä, mitä halutaan ja josta saadaan tuotto. Kaikki muu pidetään vahvoilla keinoilla ja myrkyillä pois. Sadot onkin suuria ja tulosta syntyy. Kääntöpuolena on, että maaperä köyhtyy, myrkyttyy ja myrkyt leviävät peltojen ulkopuolelle. Seuraukset ovat hälyttäviä: hyönteiset ovat katoamassa, maaperä muuttumassa kelvottomaksi, luonnon monimuotoisuus vähenee. Ratkaisua haetaan vanhoista menetelmistä, vuoroviljelyä, suojakasveja ym. Sadot eivät ole ehkä niin suuria, mutta ympäristö voi paremmin.

Tässä vertauksessa juttu on muualla; Jeesus ei ole maatalousneuvoja vaan Taivasten valtakunnan opettaja. Vihamieskään ei ole ympäristötietoinen naapuri, vaan Jumalan vastustaja, jonka tavoitteena on Jumalan valtakunnan turmeleminen.

Vertauksessa kylväjä on Ihmisen Poika, siis Jeesus itse. Pelto on maailma. Hyvä siemen on niitä, jotka kuuluvat taivasten valtakuntaan. Rikkavilja niitä, jotka ovat paholaisen vallassa. Elonkorjuu on maailman loppu. Korjuumiehet enkeleitä.

Evankeliumi on tässä: Elämme langenneessa maailmassa. On paljon sellaista, mikä ei ole Jumalasta lähtöisin ja ei edistä Jumalan valtakunnan toteutumista. Kaikki ei ole samanarvoista. Ei ole yhdentekevää, mitä valintoja teemme. Lopulta kaikella ei ole onnellinen loppu. Mutta: Jumalan työ on salaista. Jumalalle jokainen itu ja oras on itsessään arvokas. Kukaan ei saa joutua hukkaan. Iankaikkisena Jumalalla on aikaa odottaa kääntymystä ja kasvua.

Maailmassa on siis monenlaista kukkaa, mutta kaikesta ei ole hyötyä. Vain Jeesuksen kylvämä siemen kasvaa taivasten valtakuntaan.

Virsi 903

1.
Soi, virteni, kiitosta Herran.
Hän on hyvä, armollinen,
on kätensä laupias, voimallinen.
Ken armoonsa turvasi kerran,
on riemuiten muistava sen.

2.
Hän, Herramme, kuoleman alta
on noussut ja voittanut sen.
Työn täytti hän puolesta syntisien.
On hänellä voima ja valta
ja kirkkaus ihmeellinen.

3.
Hän vaikka on näin pyhä, suuri,
ja valtias taivaan ja maan,
ei hylkää hän lastansa halvintakaan,
vaan suojansa antaa kuin muuri.
Näin hellintä hoitoa saan.

4.
En pelkää siis vaarojen matkaa,
hän silloinkin kantaa ja vie,
kun polku on synkeä, kaita on tie.
Voin kanssansa taivalta jatkaa.
Hän vastakin auttava lie.

5.
Kun matkalla Jaakobin lailla
yön ankaran painia saan
ja sielu on uupunut taistelemaan,
niin silti se, toivoa vailla,
on siunattu voittamanaan.

6.
Soi, virteni, kiitosta Herran!
Hän aivan on ihmeellinen,
kun suurinta syntistä armahtaen
hän, laupias, lahjana kerran
suo rauhansa taivaallisen.

Kiitos Minna Toloselle ideasta ja ajatuksista.

Martti Lähteenmäki
nuorisotyönohjaaja