Virsikirjan sivuilta

Psalmi 25 alkaa sanoin:

Sinun puoleesi, Herra, minä käännyn. Jumalani, sinun apuusi minä luotan.

Voisi kuvitella, että Ukrainassa on viime aikoina huokaistu Jumalan puoleen tällä ajatuksella. Esirukoukset ovat kiirineet Jumalan luo ympäri maailman, myös meillä täällä Suomen kaakkoisosassa. Niin kirkossa, kuin ihmisten iltarukouksissa.

Opettelin Ukrainan kansallislaulun sävelen Rukoushetkeen rauhan puolesta. Voit kuunnella sen tätä linkkiä klikkaamalla. Sopi hyvin siihen hetkeen. Mutta on meillä myös melkoinen aarreaitta meidän virsikirjamme. Sieltä löytää moniin hetkiin sopivia virsiä. Nytkin mielessä soi tuttu ja turvallinen virsi 397: Kun on turva Jumalassa. ”Milloin murheet heitä kohtaa, / niiden alla Herra johtaa, / ilon, lohdun antaa heille, / uuden voiman uupuneille… Käyköön myöten taikka vastaan, / eipä Isä hylkää lastaan. / Herra ohjaa parhaaksemme / kaikki vaiheet päiviemme.” Kuuntele virsi tätä linkkiä klikkaamalla.

Virsikirjasta löydämme lohdutuksen sanoja, ja myös rukouksia: ”Rukoilemme rauhaa / myös koko maailmaan, / että kaikki kansat / pian saavat isänmaan. / Sinä, Herra, saatat / mielet avartaa, / että ymmärrämme:/ on yhtä koko maa. (v. 581:4) Tai: ”Ethän, Isä taivaan, unohda / lapsiasi sodan jaloissa. / Rauha anna, viha sammuta. / Siunaa koko maailmaa, / siunaa koko maailmaa. (v. 501:3)

Psalmien kirja on Jeesuksen ajan virsikirja. Sieltäkin löytyy niin rukouksia, kuin kiitoksen aiheita. Nyt olevan paastonajan jälkeen katsomme pääsiäiseen: ”Kuulkaa, miten voitonhuuto kajahtaa, riemu raikuu pelastettujen majoilta: Herran käsi on voimallinen! Herran käsi on meidän yllämme. Herran käsi on voimallinen! (Ps. 118) Herralla on tiedossa koko maailman tilanne. Hänen kätensä on meidän yllämme.

Marika Rantanen
Kanttori