Joutsenon hautausmaat

Lappeentie 1, 54100 JOUTSENO

040 312 6268 työnjohtaja

040 312 6260 seurakuntamestari

Joutsenon hautausmaat sijaitsevat Joutsenon keskustassa lähellä Joutsenon kirkkoa. Lappeentie erottaa vanhan ja uuden hautausmaan toisistaan. Hautausmaiden puusto on pääosin luonnonmukaista, valtapuustona koivu ja mänty. Hautausmaan uusi osa on pääsääntöisesti nurmipintaista sukuhauta-aluetta.

Hautausmaiden yhteenlaskettu pinta-ala on noin 6 ha, josta käytössä on tällä hetkellä noin 4,5 ha. Hautausmaille haudataan vuosittain noin 120 vainajaa.

Vanha hautausmaa

Vanhalle hautausmaalle on silloisen kirkon alle ja ympärille haudattu ainakin Joutsenon perustamisesta, vuodesta 1639 lähtien. Vanha hautausmaaosa laajennettiin nykyisiin mittoihinsa 1890-luvulla.

Sankarihaudat sijaitsevat kirkon läheisyydessä vanhassa hautausmaaosassa. Sankarihauta-alueella on 247:n sankarivainajan muistomerkit.

Vanhan hautausmaan yhteydessä, kirkon länsipuolella, osoitteessa Penttiläntie 5 sijaitsee myös Joutsenon seurakuntakeskus ja virasto, jossa hoidetaan myös hautauksiin ja hautapaikkoihin liittyvät asiat.

Lataa Joutsenon Vanhan hautausmaan hauta-aluekartta tästä.

Lataa Joutsenon Vanhan hautausmaan 1-osaston hautakartta tästä.

Uusi hautausmaa

Uusi hautausmaa vihittiin käyttöönsä 29.10.1933. Ensimmäinen hautaus suoritettiin 31.12.1933. Uuden hautausmaan kaakkoiskulmassa sijaitsee arkkitehti Olli Kivisen suunnittelema, piispa Martti Simojoen 27.5.1956 käyttöön vihkimä siunauskappeli, "Ylösnousemuksen kappeli". Kappelisalin etuseinää hallitsee kuvanveistäjä Kauko Räsäsen kookas seinäreliefi "Ylösnousemus", Kappelin sisäänkäynnin yhteydessä sijaitsee muualle haudattujen muistelupaikka, jossa teksti "rakkaittemme muistolle".

Uudella hautausmaa-alueella sijaitsee uurnahauta-alue, johon tuhkatut vainajat voidaan haudata joko uurnasukuhautoihin, uurnapuistoon tai muistolehtoon. Uurnasukuhaudoille omaiset voivat hankkia oman hautakiven ja uurnapuistoon haudatuille vainajille seurakuntayhtymältä messinkisen nimilaatan. Muistolehtoon vainajien tuhkat haudataan nimettöminä.

Uurna-alueelle on rakennettu kaikille uurnapuistoon ja muistolehtoon haudattujen omaisille yhteinen muistelupaikka, johon he voivat tuoda hautakynttilöitä tai kukkia. Seurakuntayhtymä huolehtii alueen yleisilmeestä ja poistaa alueelta palaneet kynttilät ja kuihtuneet kukat, sekä puhdistaa tarvittaessa omaisten hankkimat nimilaatat. Tilan rajallisuuden ja yleisilmeen vuoksi muistelupaikalle ei tule tuoda kynttilälyhtyjä tai koriste-esineitä, ts. mitään sellaisia esineitä, joita seurakuntayhtymä ei saa muistelualueelta poistaa.

Muunuskoisten hauta-alueeksi on varattu n. 300 m2:n alue uuden hautausmaa-alueen eteläpäädyssä.

Muualle haudattujen muistopaikkana toimii kivetty alue, joka sijaitsee uudella hautausmaa-alueella, siunauskappelin sisäänkäynnin yhteydessä ja jossa teksti "Rakkaittemme muistolle".

Lataa Joutsenon Uuden hautausmaan hauta-aluekartta tästä.

Lataa Joutsenon Uuden hautausmaan hautarivikartta tästä.

Parkkipaikat

Kappelin  20-paikkainen parkkipaikka toimii myös kirkon paikoitusalueena. Seurakuntakeskuksen yläpihalla kirkon välittömässä läheisyydessä on paikat n. 50 ja alapihalla n. 20 autopaikkaa. Pysäköinti on maksutonta.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköintipaikka liikuntaesteisille Pysäköintipaikka liikuntaesteisille