Avioliiton esteiden tutkinta

Ennen naimisiin menoa on suoritettava avioliiton esteiden tutkinta. Esteiden tutkinnalla varmistetaan, että kihlakumppanit voivat avioliittolain mukaan solmia keskenään avioliiton, ja ettei avioliitolle ole laillista estettä. Esteiden tutkinta on edellytyksenä avioliittoon vihkimiselle.

Esteiden tutkinnan pyynnön voit tehdä sähköisestiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Jos kihlakumppaneilla ei ole mahdollista käyttää sähköistä asiointipalvelua, esteiden tukinta pyydetään täyttämällä lomake ja palauttamalla se Lappeenrannan seurakuntien palvelupisteseen tai omaan seurakuntatoimistoosi JoutsenoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Molempien kihlakumppaneiden on allekirjoitettava lomake, jotta esteiden tutkinta voidaan aloittaa.

Kihlakumppanit voivat täyttää ja allekirjoittaa lomakkeen myös seurakuntien palvelupisteessä tai Joutsenon seurakuntatoimistossa paikan päällä ilman ajanvarausta.

Yhteystiedot:
Lappeenrannan seurakuntien palvelupiste
Koulukatu 12 A
53100 Lappeenranta

Avioliittoasiat:
puh. 040 3126 283

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus