Suunta hyvään

Katse kääntyy syyspäivinä usein taivaalle: muuttolintujen aurat suuntaavat määrätietoisesti yhdessä eteenpäin. Turvallisessa johdossa parvi huolehtii kaikista. Ketään ei jätetä yksin ja kannustusäänin lennetään kohti kaukaista päämäärää. Matka on yhteinen.

Epävarmuus ja pelot ovat varjostaneet poikkeusaikana elämää, pitänyt erillään ja horjuttanut luottamusta tulevaan. Yksinäisyys on lisääntynyt, eikä kaikilla ole turvaverkkoa ympärillään kannattelemassa silloin, kun sitä eniten tarvitsisi. Eeva Eerolan ajatus on erityisen ajankohtainen: "Me ihmiset haemme tukea toisistamme. Elämämme on usein niin hentoa ja särkyvää, ettemme jaksa yksin. Meidät on tarkoitettu kantamaan toistemme taakkoja, asettumaan toistemme vierelle ja kulkemaan yhteistä matkaa.”

Diakoniatyössä kohtaamme usein ihmisten monimuotoista yksinäisyyttä ja turvattomuuden kokemusta. Erityisesti sydämellä ovat lähimmäiset, jotka ovat täysin yksin yksinäisyydessään ja elämän arjessaan. Kirkon diakonia on avointa, kuulolla olevaa, ihan tavallista ihmisläheistä läsnäoloa – siihen meidät on kutsuttu. Diakonia on moninaisuudessaan arkea tukevaa työtä eri elämäntilanteissa: keskustelua, kohtaamisia, hengellistä tukea tai ruoka-apua.

Tavallisen arjen pienet hyvät asiat ovat nyt erityisen tärkeitä. Yhteyden, kuulluksi ja kohdatuksi tulemisen kaipuuta on poikkeusajan jälkeen ehkä vielä enemmän kuin ennen. Toivomme, että hiljalleen useimmat kokoavat toiminnat voisivat käynnistyä ennallaan tai uudenlaista muotoa etsien. Lappeenrannan seurakunnissa laaditaan parhaillaan toimintasuunnitelmia ja mietitään askelmerkkejä tulevaan.

Kirkko on monella tavalla kotoisa paikka erilaisen elämänkokemuksen jakamiselle tulevaisuudessakin. Muuttolintujen lähtölaulun kaikuessa taivaalla voimme tallettaa toivonpisaroita mahdollisimman hyvään tulevaan. Vahvistetaan toivoa, istutetaan omenapuita ensi keväänä, asetutaan vierelle ja kuljetaan toisiamme kannatellen yhteistä matkaa. Suunnataan levolliseen huomiseen – aina voi tapahtua jotain hyvää. Jumala on kanssamme kaikenlaisina aikoina.

Annika Meskanen
Lappeen seurakunnan diakoni