Oletko eläkeikäinen, seniori, ikääntynyt, varttunut tai vanhus?

Nimityksiä on monia, mutta asiamme teille kaikille on sama: haluamme olla rinnallanne arjessa ja juhlassa. Näiltä sivuilta löydät tietoa Lappeenrannan seurakuntien työstä tälle laajalle ikäryhmälle.

Seurakuntien toiminta tarjoaa osallistumisen mahdollisuuksia, hengellisen elämän yhteyttä ja tukea elämänvaiheen eri tilanteissa. Kirkko on läsnä myös kodeissa, palveluasumisen yksiköissä ja sairaaloissa. Näiltä sivuilta löydät tietoa toiminnastamme.

Toiminnasta tiedotetaan myös yhtymän seurakuntien omilla Facebook-sivuilla sekä yhteisellä sivulla: Lappeenrannan  ev.lut. seurakunnat

Lämmikettä vanhuksille -haaste tuotti yli 800 käsityötä

Lappeenrannan seurakuntien vanhusten palveluasumisen asukkaille järjestämä neulomis- ja virkkaushaaste tuotti suuren määrän jaettavaa iloa.

Sammonlahden seurakunnasta reilu vuosi sitten lähtenyt neulekeräys laajeni vuonna 2020 koskemaan kaikkia Lappeenrannan alueen seurakuntia. Käsitöitä kerättiin kaikissa seurakunnissa ja joulun alla 2020 ne vietiin alueiden palvelukoteihin ja kotihoidon asiakkaille.
Keräys tuotti yli 800 paria sukkia, lapasia, hartiahuivia, sylipeittoa ja muita lämmittäviä käsitöitä.

Haasteen alullepanija, kanttori Anu Piutula-Heinonkoski Sammonlahden seurakunnasta kertoo palautteen olleen hyvä.
- Kysyimme laitoksista, että kuinka paljon miehiä ja naisia ja vähän sen perusteella arvioimme toimitettavia kokoja. Palvelukotien henkilökunta otti käsityöt vastaan ja paketoi ne jaettavaksi vanhuksille, kertoo Piutula-Heinonkoski. Seurakunnan vapaaehtoisten tekemät käsityöt soivat jokaiselle asukkaalle ainakin yhden paketin jouluna, kiitettiin palvelukodeista.
– Monesti vanhukset tarvitsevat lämmikettä, joten lahjat ovat tulleet tarpeeseen, korostaa Piutula-Heinonkoski.

Haaste toi toimintaan mukaan myös uusia tekijöitä.
- Yksi rouva kertoi olleensa kaupassa töissä ja keränneensä vuosia alennuslankoja. Haasteen nähdessään hän oli tuuminut, että nyt minä teen niistä langoista jotain. Hän toi kaksi kassillista neuleita, kiittelee Piutula-Heinonkoski. Hän iloitsee muiden projektissa mukana olevien tavoin, että yhä useampi on löytänyt itselleen sopivan tavan olla mukana ja auttaa. Sellaisen oman tavan, joka varmaankin tässä projektissa näkyy erityisen hyvin.

Myös hänestä itsestään ajatus siitä, että omat tekeleet lämmittävät jonkun tuntemattoman varpaita, on ilahduttava ja lohdullinen.
– On mukava ajatella, että niistä omien kätten jäljistä on jollekulle iloa. Olen kova neulomaan, emmekä perhepiirissä ennätä kaikkea käyttää. Siksikin on hienoa, että voin lahjoittaa käsitöitäni eteenpäin. Se on ikään kuin kaksinkertainen ilo, hymyilee Piutula-Heinonkoski.

Vaikka neuleita tulikin ennätysmäärä, ei Piutula-Heinonkoski katso koronalla olevan asiaan merkittävästi vaikutusta.
– Tietenkin ihmiset ovat nyt enemmän kotona, mutta käsityöbuumi on ollut jo jonkin aikaa nousussa, Piutula-Heinonkoski pohtii. Varsinkin nyt, kun ollaan paljon kotosalla, niin innokkaille neulojille syntyy tuotteita paljon.
Piutula-Heinonkoski haluaakin niin omasta, kuin palvelukotien henkilöstön että seurakuntien puolesta kiittää kaikkia haasteeseen osallistuneita.
– Olemme erittäin kiitollisia kaikille lahjoittajille mukana olosta. Panoksenne oli hurjan tärkeä ja tuotitte iloa monille vanhuksille käsitöillänne.

Piutula-Heinonkoskesta on mukava luoda tällaisia haasteita ja keräyksiä, jotka tuovat ihmisille lisää mahdollisuuksia olla mukana, ja jotka tuottavat iloa lähimmäisille.
– Luultavasti järjestämme samantapaisen keräyksen myös tänä vuonna, hän vinkkaa lopuksi.

Eija Fabritius
Kuvat: Katri Smolander ja Anu Piutula-Heinonkoski

Hoksauta minut -kortti

Koetko yksinäisyyttä, turvattomuutta tai huolta omasta elämäntilanteesta?

Lappeenrannan etsivän vanhustyön verkosto on ottanut käyttöön Hoksauta minut -yhteydenottokortin. Kortti on tarkoitettu lappeenrantalaisille kotona asuville ikäihmisille helpottamaan yhteydenottoa auttaviin tahoihin.

Etsivän vanhustyön korttihankkeessa ovat mukana Ekhva, Etelä-Karjalan Muisti ry, Lappeenrannan kaupungin liikuntaneuvonta, Etelä-Karjalan Sydänalue Ry sekä Lappeenrannan ev.lut. seurakuntien diakoniatyö.

Lue lisää: Etsivä vanhustyö ja Hoksauta minut -yhteydenottokortti