Autuaita ne, jotka toisia armahtavat (Matt. 5:7)

Maailma ei armoa tunne
Onko täydellistä ihmistä, joka aina kaikessa toimisi täysin virheettömästi, ja jonka ei tarvitsisi koskaan selitellä, pyydellä anteeksi ja toivoa muiden ymmärtämystä? Tällaista täydellisyyttä tunnutaan odotettavan ainakin poliitikoilta. Lähes kaikki, mitä he sanovat, tallennetaan, niin että siihen voidaan myöhemmin palata.

Yhdessä yössä entisestä koko kansan kunnioittamasta johtajasta voi tulla koko kansan halveksima, syrjäytetty, nolattu entinen johtaja. Kukaan ei välitä, miten hän siitä selviää. Voi vain todeta, että maailma ei armoa tunne.

Oma armottomuuteni
Oletko kokenut samaa kuin minä, että usein jo pienikin koettu epäoikeudenmukaisuus saa veren kiehahtamaan? Esimerkiksi työpaikalla et ole saanut riittävää informaatiota asiasta, joka vaikuttaa myös omaan työhösi. Tai joku tekee asiat hyvin eri tavalla kuin sinä, etkä jaksa ymmärtää ja katsella sitä. Tarkoitan hyvin käytännöllisiäkin jokapäiväisen elämän asioita, kuten kotona likaisten vaatteiden tai astioiden jättämistä ajelehtimaan.
Erityisiä rakkauden koetinkiviä ovat tilanteet, joissa sama tilanne toistuu vaikeana yhä uudelleen ja uudelleen, ja esimerkiksi omaishoitajat tai erityislasten vanhemmat voivat olla pettyneitä itseensä, kun huomaavat, että rakkauden tilalle alkaa väsymyksen myötä hiipiä monenlaisia negatiivisia ajatuksia ja tunteita. Huomaamme, että itsellämme ei ole rakkautta eikä voimaa. Puhumattakaan siitä, jos olemme joutuneet kokemaan karkeaa väkivaltaa, hyväksikäyttöä tai hylkäämistä. Tarvitsemme apua voidaksemme antaa anteeksi ja rakastaa!

Jumala on toisenlainen
Kuka pystyy sellaisessa tilanteessa auttamaan? Onko se terapeutti, elämän uudelleen järjestely, jokin voimaannuttava henkinen harjoitus vai mikä? Mikään ei auta niin kuin Jumala! Sillä "anteeksiantava ja laupias on Herra, hän on kärsivällinen, ja hänen armonsa on suuri. Hän tuntee meidät ja tietää meidän alkumme, muistaa, että olemme maan tomua." (Ps.103:8 ja 14). Jumala on luonteeltaan toisenlainen kuin ihminen, ja armahtavaisuuden lisäksi hän on kaikkivaltias! Siksi hän on oikea taho avun etsimiseen ja löytämiseen.

Jumala armahtaa
"Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille." (Tiit. 2:11) Pietari kysyi Jeesukselta, kuinka monta kertaa on annettava anteeksi veljelle, joka rikkoo häntä vastaan. Jeesus vastaa, että niin monta kertaa, ettet pysy enää laskuissa mukana, ainakin seitsemänkymmentä kertaa seitsemän!

Tämän jatkoksi Jeesus kertoi opetuslapsille vertauksen armottomasta palvelijasta (Matt. 18: 23-35). Mies, joka oli isännälleen valtavan summan velkaa, anoi ja rukoili lykkäystä velanmaksuun. Isännän tuli häntä lopulta sääli, ja hän armahti velallisen ja antoi velan kokonaan anteeksi! Mies oli tästä tietysti valtavan onnellinen!

Olkaa tekin armollisia
Pysähdyttävintä tässä vertauksessa on se, että valtavan armon kokenut mies ei osannut siirtää sitä omaan elämäänsä suhteessa muihin ihmisiin. Sana kehottaa meitä: "Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi (Kol. 3: 12-14).

Jumala varustaa
Olemme saaneet häneltä niin paljon. Armoa armon päälle! Paimenpsalmin 23 mukaan sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani. Herra varustaa meidät sillä, mitä hän meiltä odottaa! Hän varustaa meidät rakkaudella ja armollisuudella toisia kohtaan. On vain tärkeää hiljentyä Jumalan Sanan ja rukouksen äärellä, että saa pysyä lähellä Jeesusta, rakkauden ja armon lähteellä, että hänen verensä saa puhdistaa meidät kaikesta synnistä, ja että hän saa antaa meille sen varustuksen ja suojan, jota tarvitsemme erilaisiin tilanteisiin. "Vahvistukaa Herrassa, ottakaa voimaksenne Hänen väkevyytensä (Ef. 6:10)!"

Jumala sallii joidenkin kristittyjen joutua yli-inhimillisiin tilanteisiin, vainojen kohteeksi. Mutta on ihmeellistä, että siellä kaikkein kirkkaimmin näkyy se, mitä Jumala saa ihmisessä aikaan. Se on yli ymmärryksen käyvää, Jumalalta tulevaa rauhaa ja voimaa.

Kun annamme itsemme kokonaan Jeesukselle ja hänen rakkautensa ja anteeksiantonsa saa välittyä meistä myös lähimmäisiimme, silloin toteutuu myös vuorisaarnan lauseen loppuosa: Meidät itsemmekin armahdetaan.

Kiitos Herra!
Herra, en voi kyllin kiittää sinua siitä, että olet ristinkuolemallasi vapauttanut minut koko syntivelastani! Kiitos ja ylistys sinulle siitä! Vahvista minua armossasi, että saan voimaa armahtaa jokaista, joka on rikkonut minua vastaan! Ota minusta pois kovuus, katkeruus ja säälimättömyys! Anna minulle rakkauden silmälasit muita kohtaan! Kiitos, että sinä olet aina valmis kohtaamaan minut armossasi uudestaan ja uudestaan. Jeesus, sinä olet toivoni, iloni, aarteeni! Sinä olet minulle rakas!

Maria Repo
diakonissa