Jakso 9: "Kristilliseen lähimmäisenrakkauteen kuuluu, että autamme kaikkia valikoimatta.”

28.11.2023

Lappeenrannan seurakunnan kappalaisen Mathias Junellin haastattelussa Kirkon Ulkomaanavun seurakuntasuhteiden asiantuntija Juhana Malme ja Joutjärven seurakunnan kappalainen Tuomas Luoma.

Haastattelu ja äänitys: Lappeenrannan seurakunnan kappalainen Mathias Junell.

Editointi: viestintäsihteeri Atso Suopanki.

Kuuntele jakso alla olevasta soittimesta tai seuraavasta linkistä: https://seurakuntacast.podbean.com/e/kristilliseen-lahimmaisenrakkauteen-kuuluu-etta-autamme-kaikkia-valikoimatta/
Voit lukea tiivistelmän jakson sisällöstä soittimen alapuolelta.

Juhana Malme on huolissaan siitä, että ihmisarvo on jäänyt sivuseikaksi tässä ajassa. Hän pitää tärkeänä, että kirkko pitää kiinni lähimmäisenrakkaudesta, joka tarkoittaa kaikenlaisten ihmisten huomioon ottamista.

Tuomas Luoma on kiinnostunut diakonian uusista avauksista. Hänen mielestään kirkon tulee olla mukana yhteiskunnassa ja vastata ihmisten tarpeisiin myös uusilla tavoilla. Hän pitää tärkeänä, että kirkko pitää esillä toivoa ja merkityksellisyyttä.

Molemmat keskustelijat ovat huolissaan siitä, että yhteiskunta on jakautumassa ja ihmisten välinen solidaarisuus on heikentymässä.

Keskustelussa tulleita huomioita:

• Lähimmäisenrakkaus on poliittinen teko. Kirkon tulee auttaa ihmisiä sekä Suomessa että ulkomailla.
  • Ihmisen arvo on tärkein. Kirkon tulee pitää kiinni ihmisarvon kunnioittamisesta kaikessa toiminnassaan.
  • Kirkon tulee olla mukana yhteiskunnassa. Kirkon tulee vastata ihmisten tarpeisiin myös uusilla tavoilla.
  • Kirkon tulee pitää esillä toivoa ja merkityksellisyyttä. Kirkon tulee tarjota ihmisille apua ja tukea elämän vaikeissa tilanteissa.