Evästeiden avulla tarjoamme parempaa käyttökokemusta. Omat, välttämättömät evästeemme kontrolloivat sivuston toimivuutta ja käytettävyyttä.
Käytämme sivustolla upotuksia sosiaalisesta mediasta, kuten videoita ja sisältöjä. Nämä sisällöt saattavat sisältää käyttäjiä henkilöiviä evästeitä. Nähdäksesi nämä sisällöt sivustollamme hyväksy evästeet.
Podcastin toisessa jaksossa Elina ja Heta keskustelevat pedagogiikasta ja sen merkityksestä heidän työssään. Pedagogiikka on olennainen osa niin päiväkotimaailmaa kuin seurakunnan varhaiskasvatustakin. Siihen kuuluu lasten tarpeiden huomioiminen ja toiminnan suunnittelu ryhmälle mielekkääksi niin, että se tukee lasten oppimista. On tärkeää huomioida lapsiryhmän monimuotoisuus ja eri tasot toiminnan suunnittelussa, jotta toiminta olisi kaikille hyödyllistä ja ilahduttavaa. Päiväkerhoissa keskeisenä ajatuksena on, että oppiminen lähtee leikin kautta.
Pedagogisen suunnittelun tukena kerhoissa järjestetään vasu-keskusteluita vanhempien kanssa syksyllä ja keväällä. Näiden keskustelujen ensisijainen tarkoitus on pysähtyä vanhemman kanssa lapsen äärelle. Koska kerhoissa vanhempien ja ohjaajien väliset kontaktit ovat usein lyhyitä, vasu-keskustelu tarjoaa aikaa syvällisempään keskusteluun lapsen vahvuuksista ja kehityksestä. Näissä keskusteluissa esiin tulevat asiat, kuten lapsen mahdolliset motoriset, kielelliset tai muut kehityksen haasteet.
Ilman suunnitelmaa arki voisi olla kaoottista. Vaikka lastenohjaajat pystyvätkin tarvittaessa improvisoimaan, hyvä pohjasuunnitelma helpottaa toiminnan mukauttamista esimerkiksi henkilökunnan muutoksissa tai lapsimäärän vaihdellessa. Tämä pohjasuunnitelma varmistaa osaltaan toiminnan laadun. Pedagogiikka ja tekeminen kehittyvät jatkuvan keskustelun pohjalta, jossa reflektoidaan tehtyjä asioita suhteessa lapsen kasvuun ja varhaiskasvatussuunnitelmaan.