SerkKu - Liikkuvan sosiaalityön palveluauto

SerkKu-auto täydentää Lappeenrannan haja-asutusalueiden palveluja

Lappeenrannan seurakuntien liikkuvan sosiaalityön koordinoima SerkKu-auto saavuttaa haja-asutusalueiden tai niiden alueiden asukkaat, joissa keskeistä kokoontumispaikkaa ei kenties enää ole tai jossa palvelut eivät ole kattavasti saatavilla. SerkKu-auto täydentää Etelä-Karjalan hyvinvointialueen Mallu-auton viitoittamaa palvelupolkuajattelua.

Hankkeessa on mukana laaja joukko alueellisia toimijoita, joten autossa alueiden asukkaat voivat saada monialaista neuvontaa, ohjausta ja keskusteluapua elämän eri tilanteisiin ja haasteisiin. Autossa kulkevat asiantuntijat ovat päiväkohtaisesti ja teemoittain vaihtuvia. Autolle voi kuitenkin tulla missä tahansa itseään askarruttavassa asiassa, tai vaikka vain kahville rupattelemaan – asiantuntijat miettivät kanssasi mahdollisia jatkosuunnitelmia. Autossa on aina seurakunnan edustaja paikalla.

Katso auton aikataulu tästä linkistä.

Serkku-autohankkeessa mukana olevat tahot

1.1.2023 alkaen kumppanina toimii Etelä-Karjalan hyvinvointialueLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

• Yhteinen tulevaisuus – Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Etelä- Karjalassa hanke
  • Päihdeklinikka ja Lääkehoitoyksikkö Kohtaamo
  • Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tiimi
  • Työvoiman palvelukeskus (TYP)

Lappeenrannan ev.lut.seurakunnat:

• Seurakuntayhtymän erityisnuorisotyö
  • Lappeenrannan ev.lut. seurakuntien diakoniatyö
  • Lappeenrannan ev.lut. seurakunnat; Joutsenon srk, Lappeen srk, Lappeenrannan srk, Lauritsalan srk, Sammonlahden srk

Verkosto on elävä ja tarveharkintainen, joten se voi vielä täydentyä toiminnan edetessä.

Serkku-auton liikkeitä voit seurata seurakuntayhtymän some-kanavilta (fb ja Ig) sekä tältä verkkosivulta. Sivuilla tiedotamme liikkumispäivistä, mukana kulkevista asiantuntijoista sekä auton pysähtymisajat ja -paikat. Voit myös laittaa palautetta ja toiveita verkkosivujen kautta auton toiminnasta.

Erityisdiakoni
Seurakuntatyön erityispalvelut

Normaalioloissa työskentelen seurakuntayhtymän yhteisenä työntekijänä Päihde- ja kriminaalityössä.
Vierailen vankiloissa ja päihdehoitolaitoksissa. Teen retkiä, kotikäyntejä, pidän leirejä.
Työhöni kuuluu motivoida muutokseen ja tukea ihmisen päihteettömyyttä sekä rikoksettomuutta.