Jakso 4: Lumikirkko valmistuu talkoovoimin

Käymme seuraamassa Lappeenrannan seurakuntayhtymän perinteisen lumikirkon rakennuspuuhia talvella 2019. Kesto 8:04.

Lataa podcast tästä tai kuuntele se oheiselta YouTube-videolta.

Tiivistelmä podcastista:

Lumikirkko rakennettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2012. Podcastissa kuullaan ensin talkooporukalle puhuvaa kirkkoherra Juha Eklundia. Tämän jälkeen Sammonlahden entinen kirkkoherra Jukka Lehtinen puhuu lumikirkon rakennusprosessista ja siinä järjestettävistä tilaisuuksista. Lumikirkon suunnittelija Kimmo Frosti kertoo lumikirkon synnystä ja sen rakentamisen haasteista, joista suurin on lumen rakenteeseen vaikuttava sää.

Podcastin äänitysvuonna 2019 tilanne oli lumen määrän suhteen hyvä lumikirkkoa rakennettaessa. Frosti kertoo tekoprosessin pysyneen samanlaisena vuosien varrella. Suurimpana kehityksenä on ollut kattorakenteiden parantaminen. Hän kertoo lumikirkon suosion kasvaneen vuosien varrella, kun ihmiset tietävät tulla paikalle esimerkiksi iltakävelyllä.