Maisema uudistumassa Koulukadulla

Lappeenrannan seurakuntayhtymän omistama Koulukatu 10 tontti rakennuksineen on kokemassa muodonmuutoksen.

Koulukatu 10 asuinrakennuksen luonnos.

Lappeenrannan kaupungin keskustassa sijaitsevien Raatihuoneen korttelin asemakaava on saanut lainvoiman. Uudet asemakaavat mahdollistavat asuntojen ja liikehuoneistojen rakentamisen historiallisen Raatihuoneen viereen.

Lappeenrannan kaupungin keskustassa sijaitseva Raatihuoneen kortteli on valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä. Nimensä kortteli on saanut vuonna 1829 valmistuneen Lappeenrannan raatihuoneen mukaan, joka on myös Suomen vanhin nykypäiviin asti säilynyt puinen raatihuone.

Asemakaavaluonnoksen pohjana on käytetty arkkitehtien Harri Humppi ja Tatu Rekolan ehdotusta nimeltään ”Tarina”, jolla he voittivat vuonna 2019 Lappeenrannan kaupungin ja seurakuntayhtymän yhteistyössä järjestämän alueen suunnittelua koskevan yleisen ideakilpailun. Kilpailun tuomaristo kehui voittanutta ehdotusta poikkeuksellisen hyvin harkituksi ja tasapainoiseksi ehdotukseksi, joka ammensi ideansa korttelin vanhoista rakennuksista ja umpikorttelin käytännöistä.

Lappeenrannan seurakuntayhtymä päätti rakentaa Koulukatu 10 tontille uuden rakennuksen nykyisen seurakuntakeskuksen tilalle. Talousjohtaja Kari Virtanen kertoo yhteistyön ja suunnittelun sujuneen arkkitehtien Humppi ja Rekola kanssa hyvin.
– Joitain muutoksia suunnitelmiin jouduimme tekemään, mutta pääpiirteissään suunnitelmat noudattavat hyvin kilpailutyötä, summaa Virtanen.

Uutta asuin-/liikehuoneistorakennusta päästään rakentamaan ehkä alkusyksystä

Talousjohtaja Virtanen kertoo, että Koulukatu 10:n tonttia koskeva rakennuslupa on lähdössä eteenpäin 19.2. Samalla kertaa anotaan nyt paikalla sijaitsevan, kosteusvaurioista kärsivän rakennuksen purkulupaa. Virtanen arvioi, että mikäli lupakäsittely etenee normaalissa aikataulussa, purkamiseen päästäisiin huhtikuussa.
– Purkamisen on arvioitu kestävän noin 4 kuukautta, joten uudisrakennuksen rakentamiseen päästään ehkä heinä-elokuussa, arvioi Virtanen.
– Suunnitelmat ovat jo valmiina.

Uudisrakennuksen kustannusarvio on noin 11 miljoonaa euroa. Vanhan rakennuksen purkamiseen arvioidaan vastaavasti kuluvan noin 400 000 euroa.

Alustavia varauksia tiloista jo tehty

Virtanen kertookin, että uudesta asuin- ja liikehuoneistoja sisältävästä talosta on tullut jo runsaasti ennakkovarauksia. Kaikki tilat ovat vuokrahuoneistoja.
– Alustavia varauksia asuinhuoneistoihin on tehty jo 20 kappaletta. Kaikkiaan asuinhuoneistoja taloon tulee 52 kappaletta.

Liikehuoneistojen osalta neuvottelut ovat pisimmällä katutason ravintolahuoneistosta Kolme kiveä -ravintoloiden kanssa.
Asuinhuoneistoistojen vuokrauksesta voi tiedustella kiinteistösihteeri Tea Heikkiseltä, p. 040 3126 222, tea.heikkinen@evl.fi.
Liikehuoneistojen osalta tiedustelut: talousjohtaja Kari Virtanen, p. 040 3126 200, kari.virtanen@evl.fi.

Kiinteistöä saa tulla tyhjentämään ensi viikolla

Koulukatu 10:n rakennuksen tyhjentämiseksi seurakuntayhtymä pitää rakennuksessa ovet avoinna 17.–19.2.2021 klo 8–15, jolloin rakennuksesta voi käydä hakemassa tavaraa ilmaiseksi.
– Ikkunoita, ulko-ovia ja ulkoseiniä ei saa purkaa, kaiken muun saa viedä, sanoo Virtanen.
– Kierrättäjälle rakennuksesta voi löytyä hyödyllistä materiaalia uusiokäyttöön.

2021-02-12 11:22:00.0