Via Crucis valtaa taas Lappeenrannan kadut

Jeesuksen kärsimystien vaiheita kuvaava näytelmä Via Crucis – Ristin tie on Lappeenrannan seurakuntien tämän vuoden merkittävin panostus kaikilla mittareilla tarkasteltuna. Draama on myös kotikaupunkimme suurin kulttuuritapahtuma vuonna 2016. Pääosan esittäjät julkistettiin tänään.

Kaikki viisi_L.jpg

TULEVANA PÄÄSIÄISENÄ Lappeenrannan keskusta muuntautuu muinaiseksi Jerusalemiksi, kun Via Cruciksen nimellä kulkeva draama tarjoaa elämyksellisen matkan Jeesuksen elämän viimeisiin vaiheisiin.

Tarina alkaa pitkänäperjantaina Getsemanen puutarhaksi loihditussa Keskuspuistossa, jossa Jeesus asettaa viimeisen ehtollisen, ja päättyy pimeyden saattelemana Linnoituksen valleille kohoavalle Golgatan pääkallopaikalle.

– Edelliskertojen tapaan yleisö on tervetullut seuraamaan varsinaisen näytöksen lisäksi myös kiirastorstain kenraaliharjoitusta, tapahtuman projektikoordinaattori Marjo Hänninen ilmoittaa.

Näytelmän käsikirjoittaa ja ohjaa jo kaksi kertaa aiemmin vastaavia rooleja menestyksellisesti hoitanut Arto Myllärinen. Myllärisen oikeana kätenä, apulaisohjaajan mandaatilla, toimii Ani Hassinen.

PÄÄTARINA ON AUKOTON ja Myllärisen mukaan niin mainiossa iskussa, että hän haluaa pitäytyä sille uskollisena.

– Teen käsikirjoitukseen pientä kirkastusta, mutta sisältö ei muutu vain muutosten vuoksi, myös tekotaiteellisuutta välttävä Myllärinen arvioi ennen ensimmäisiä rooliharjoituksia.

– Tuoreutta draamaan tuovat uudet pääosanäyttelijät sekä tarinan elämyksellisyyttä vahvistavat koreografiset ja visuaaliset ulottuvuudet.

Myllärinen on saanut kiinnitettyä draamaan valtakunnallisesti tunnettuja esiintyjiä. Jeesus kokee nuorentumisen, sillä roolia tähdittää esimerkiksi MTV3:n draama- ja saippuasarjasta ”Salatut Elämät” tuttu Mikael Kokko.

– Aion ohjata tätä nuorta Jeesusta vähän eri tyyppiseksi, ja kirjoitan esimerkiksi hänen vuorosanoihinsa raikasta sanallista verbaliikkaa, Myllärinen pohtii.

DIALOGEIHIN JA LAULUNSANOIHIN sisältyy myös vahvaa naiseuden ja äitiyden pohdintaa. Jeesuksen rinnalle, Ristin tien keskeiseksi hahmoksi, nousee Maria.

– Mariana nähdään Lappeenrannan laulukilpailuissa loppukilpailuun yltänyt, Kansallisoopperan sorpaanona laulava Vilja Riutamaa. Hänelle on kirjoitettu osa ainakin kolmeen eri kohtaukseen, Myllärinen laskee.

Ohjaaja luottaa selvästi vahvoihin naisiin, joista yksi löytyy tanssi- ja liikekoreografian takaa.

Anna Levy on tehnyt mielestäni vakuuttavat ehdotukset draaman visualisointiin. Koreografia rakentaa näytelmään ihan uudenlaisia ulottuvuuksia.

VIA CRUCIS ON paikallisesti myös merkittävä yhteistyön sekä vapaaehtoisuuden voimannäyte. Tänäkin vuonna näytelmässä mukana olevien vapaaehtoisten määrä nousee useisiin satoihin. Tapahtuman markkinointia ovat mahdollistamassa tutut lappeenrantalaiset yritykset ja mediatalot, kuten NITRO ID, Lehtiyhtymä ja Iskelmäradio.

Käytännön järjestelyissä, esimerkiksi puvustuksessa ja lavastuksessa, ollaan Marjo Hännisen mukaan hämmästyttävästi jopa etuajassa.

– Puvustuksen tehoryhmän työpanoksella saamme tänä vuonna kaikki roolivaatteet omasta takaa eli emme käytä enää laina-asuja, hän iloitsee.

Via Cruciksen päävastuunkantajat eivät halua asettaa kolmatta kertaa toteutettavalle produktiolle uutta yleisötavoitetta. Vuonna 2014 Ristin tietä saapui kulkemaan lähes 10 000 henkeä.

– Ystäväni Kalevi Lehtinen sanoi aikanaan, että tuijota vain sisältöä, sinne tulee ihmisiä tai sitten ei. Elämä ei mene niin, että katsojamäärä nousisi aina eksponentiaalisesti, ei edes Saipan pelissä.Voimme kuitenkin kohtuudella arvioida, että draamalla on hyvä tavoittavuus, Myllärinen kuittaa.

– Katsomo tulee joka tapauksessa täyteen, tuotannossa mukana oleva emerituskirkkoherra Jukka Lehtinen vahvistaa.

Thu Jan 21 15:16:01 EET 2016