Näpistykset jatkuvat Joutsenon hautausmaalla

Joutsenon uusi hautausmaa kesällä.

Joutsenon uusi hautausmaa. Kuva Lappeenrannan ev.lut.seurakunnat/Jukka Kosonen

Paljon paikallisten keskuudessa huolta ja keskustelua herättänyt ilmiö, eli Joutsenon hautausmaa-alueella tapahtuvat ilkivalta, vahingonteot ja näpistykset näyttävät jatkuvan.

Seurakunta alkaa olla voimaton ilmiön edessä. – Näyttää siltä, että hautausmaa ei ole enää pyhä paikka, eikä toisen omaisuutta enää juurikaan kunnioiteta, suree Joutsenon hautausmaan seurakuntamestari Liisa Tiimo. Hän pääsi vastikään todistamaan tapahtumaa, jossa kaksi henkilöä anastivat viideltä eri haudalta kukat ja pakenivat polkupyörällä kukkien kera. – Iso määrä kukkia hävisi varkaiden mukaan, harmittelee Tiimo. Hän kertoi juosseensa jonkin matkaa pyörän perässä ja käskeneensä palauttaa kukat. – Mitään vaikutusta sanoillani ei näyttänyt olevan, kuten ei silläkään, että hautausmaalla oli joukoittain väkeä työskentelemässä, Tiimo hämmästelee.

Jo aiemmin Joutsenon hautausmaa on kärsinyt erilaisista vahingonteoista, ilkivallasta ja näpistyksistä. Joutsenon seurakunnan kirkkoherra Tero Kalpio on pahoillaan Joutsenon hautausmaan ja kirkon ympäristön jatkuvasta ilkivallasta ja hautausmaalla tapahtuvista varkauksista. - Kyse on omaisten eli yksityisten ihmisten omaisuuden anastamisesta tai tärvelemisestä, ja ymmärrän hyvin ihmisten tuohtumuksen. Kalpio toteaa, että seurakunta voi ainoastaan huomauttaa asiasta, sikäli kun varkaus tehdään silmien alla päiväsaikaan. - Kiinniottomahdollisuutta meillä ei ole, eikä se hautausmaatyöntekijöiden työhön kuulukaan. Kalpio toivoisikin toimintakulttuurin palautuvan toisia kunnioittavaan suuntaan. – Että jokainen miettisi, miltä itsestä tuntuisi se, että oman omaisen haudalta vietäisiin sinne viedyt kukat tai kynttilälyhdyt – ne kun on aina ajatuksella ja tunteella sinne hankittu.

Seurakuntayhtymä on lisännyt kameravalvontaa ja tapahtuneista ilmoitetaan eteenpäin myös viranomaisille. – Vaikka asioita lähdetään selvittämään, vahinko on yleensä ehtinyt jo tapahtua, Kalpio pahoittelee.

Viimeisin, päiväsaikaan työntekijöiden ja hautausmaalla vierailevien ihmisten läsnäollessa tapahtunut kukkavarkaus on omiaan lisäämään joutsenolaisten turvattomuuden tunnetta. Toiminta loukkaa monen ihmisen moraalikäsitystä. Kalpio toivookin paikkakuntalaisten kesken keskustelua alueen rauhoittamisen keinoista.  – Asia on yhteinen, ei pelkästään seurakunnan. Olemme mielellämme mukana keskusteluissa ja kehittämässä aluetta ja kuuntelemme mielellämme rakentavia ehdotuksia.

Lappeenrannan seurakuntayhtymä huolehtii Lappeenrannan hautausmaiden yleisistä tiloista ja rakenteista. Hautojen hoidosta ja hautamuistomerkeistä huolehtivat ja vastaavat omaiset sekä hautainhoitorahasto. Haudalle tuodut kukat ovat siis yksityishenkilöiden hankkimia ja heidän omaisuuttaan, eivät seurakunnan.

Hautausmaat ja kirkkojen ympäristöt ovat julkisia viheralueita, jotka on rakennettu ja joita ylläpidetään kaikkia varten. Perinteisesti hautausmaat on mielletty rauhoitetuksi alueeksi.

Tero Kalpio
Tero Kalpio