Lumikirkko vihittiin käyttöön

Lappeenrannan linnoitukselle valmistunut lumikirkko vihittiin käyttöön su 21.1.2024.

Lappeenrannan lumikirkko 2024 sisältä.

Vastavalmistuneeseen lumikirkkoon mahtuu sisälle noin 25 henkilöä kerrallaan.

Monikymmenpäinen yleisö todisti sunnuntai-iltana 21.1.2024 Suomen uusimman kirkon käyttöön vihkimistä. Lumikirkko valmistui ennätysajassa, vain neljässä päivässä aktiivisen ja suuren vapaaehtoisjoukon voimin. Projekti- ja vapaaehtoistyön koordinaattori Jari Berg kiittikin ansaitusti runsaslukuista vapaaehtoisjoukkoa ja yhteistyökumppaneita urakasta, jonka tuloksena linnoitusta koristaa nyt komea lumikirkko Lappeen vaakunoineen. Onhan kirkko rakennettu paikalle, jossa on sijainnut kolme kirkkoa 1500-luvulta lähtien aina 1700-luvun loppupuolelle saakka. Kaksi ensimmäistä kirkkoa kulkivat nimellä ”Pyhän Laurin kirkko” ja kolmas 1750-luvulla rakennettu ”linnoituksen Marian kirkko”. Linnoituksen Marian kirkon palon jälkeen rakennettiin Lappeen Marian kirkko nykyiselle paikalleen.

Lumikirkko on Lappeenrannan ev.lut.seurakuntien yhteishanke ja samalla lahja koko kaupungille ja sen asukkaille, unohtamatta turisteja. Idean alkuunpanija, Sammonlahden silloinen, nyt jo eläkkeellä oleva, kirkkoherra Jukka Lehtinen sanookin, että lumikirkon rakentaminen istuu hyvin Lappeenrannan kaupungin kulttuurivuoteen ja on hyvä alku juhlavuodelle. Vuoden kohokohtiin kuuluu myös Lappeenrannan kirkon 100-vuotisjuhla.

Lumikirkkoja on rakennettu samoilla piirrustuksilla ja metodilla aina vuodesta 2012 lähtien. Vuosina 2020-2023 lumikirkkoa ei rakennettu koronaepidemian sekä huonojen sääolosuhteiden vuoksi. Toinen lumikirkon luojista ja alusta saakka mukana ollut Kimmo Frosti kertoo tänä vuonna lumimateriaalin olleen tavallista parempaa, valkeaa pakkaslunta. 60 senttimetriä paksut seinä kestävät Frostin mukaan varsin hyvin jonkinlaisen leudon jakson ja pientä vesisadettakin mm. peltikaton avulla.  – Jonain vuonna käytössämme on ollut lunta, jossa on ollut mukana hiekkaa. Se on auringonvalon kanssa tehokas sulattaja. Puhdas lumi sulaa hitaammin ja yöpakkaset lisäävät kestävyyttä. Frosti kertoo ikkuna”lasien” tulevan Saimaasta Joutsenosta, jossa jäätä on valmisteltu pitämällä jäätä lumesta puhtaana. Näin jää on saatu riittävän paksuksi ikkunoiden rakentamista varten. Frosti kertoo, että nykyisin vakiintunut talkooporukka rakentaa seinät itsenäisesti ja hänen vastuullaan on lähinnä ikkunalasien veisto ja istutus.

Rakennuslupaprosessista vastannut ja vastaavana mestarina toiminut Reijo Mustonen kertoo, että katto tehdään erillisenä peltikatteena. Lumikirkko on siis kaikin puolin turvallinen käyttää ja asianmukaiset luvat ovat kunnossa. Lumikirkon kapasiteetti virallisesti on 25 henkilöä.  Lumikirkon kuntoa myös tarkastellaan säiden myötä jatkuvasti. Kirkko on käytössä niin kauan kuin sää sen sallii

Kirkon käyttöön vihkinyt Sammonlahden kirkkoherra Pasi Riepponen korosti tilan luonnetta ja sitä, että virallisena kirkollisena tilana seurakunnat toivovat sen käyttäjien kunnioittavan sitä sellaisena. Riepponen toivookin ihmisten käyvän vierailemassa ja ehkä löytävän paikan myös omalle hiljentymiselle ja tutustumaan tähän omanlaiseen ja ainutlaatuiseen kirkkotilaan.

Tila on vapaasti käytettävissä esimerkiksi henkilökohtaiseen hiljentymiseen, hartauksiin ja tilaisuuksiin. Se voisi olla oiva paikka esimerkiksi vihkimiselle? Seurakunnat ja niiden toimintamuodot järjestävät paikalla tilaisuuksia ja hiutalehartauksia, joista ilmoitetaan seurakuntien omissa kanavissa – seuraa siis www.lappeenrannanseurakunnat.fi -sivuja tai fb- ja instatilejämme!

Lumikirkon omat sivut: Lumikirkko - Lappeenrannan seurakunnat

Lue la 3.2. ilmestyvästä Seurakuntatervehdyksestä pidempi tarina Lumikirkosta ja sen rakentamisesta.

Lue myös Etelä-Saimaan artikkeli sekä Ylen uutinen aiheesta viime viikolta.

Lappeenrannan Linnoitukseen lumikirkko vuosien tauon jälkeen – Rakennelma on yhdessä asiassa ainoa lajissaan | Paikalliset | Etelä-Saimaa (esaimaa.fi)

Lappeenrantaan nousi lumikirkko vuosien tauon jälkeen – katso kuvat | Etelä-Karjala | Yle

Tue Jan 23 19:24:00 EET 2024