Hiljaisen viikon iltahartaus - Ahtisaarna

ti 26.3. klo 18.00

Sammonlahden kirkko

Hiljaisen viikon ahtisaarnat Sammonlahden kirkossa maanantaista keskiviikkoon

Ahti-nimitys tulee latinan sanasta actus ja ruotsin sanasta akt, jotka tarkoittavat näytöstä, osaa tai kappaletta. Kirkollisessa kielenkäytössä ahti tarkoittaa Jeesuksen kärsimyshistorian osaa.

Keskiaikaisten kärsimysnäytelmien sijaan luterilaisissa kirkoissa alettiin koota eri evankeliumeista yhtenäistä esitystä Jeesuksen kärsimyksestä. Se jaettiin kuuteen näytökseen eli ahtiin, joista pidettiin ahtisaarnat.

Nykyisessä kirkkokäsikirjassa ahtitekstejä ei enää ole, mutta niitä voidaan käyttää edelleen hiljaisen viikon eli piinaviikon jumalanpalveluksissa. Luterilaisessa kirkossa on jälleen alettu järjestää pääsiäisen edellä kärsimysnäytelmiä Jeesuksen kärsimyshistoriasta sekä pitää ristintien rukoushetkiä.
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Sammonlahden seurakunta