Mikä Missio 2022?

Se löytyi -Mediamissio 2022 on valtakunnallinen konsepti, joka näkyy ammattimaisesti suunniteltuna ja toteutettuna monimediakampanjana niin somessa, tv:ssä, radiossa kuin ulkomainonnassakin 19.9.–16.10.2022.

Evankeliumi tavoittaa ihmisiä elämänläheisesti ja koskettavasti. Samaan aikaan koteihin jaettava missiokirja sisältää kertomuksia ihmisistä, jotka ovat löytäneet Jumalan avun elämän vaikeuksien keskellä. Lokakuussa järjestetään myös paikallinen tapahtumapäivä eri kohderyhmille. Seurakunnat liittyvät pitkin vuotta missioon omilla tapahtumillaan.

Missiohanke haastaa seurakuntia kohtaamaan eri-ikäisiä yksinäisyydestä kärsiviä ihmisiä. Näin mukana on vahva diakoninen näkökulma. Vapaaehtoisten seurakuntalaisten panos tulee olemaan tärkeä. Missio innostaa rukoukseen ja tarjoaa heille mahdollisuuden kertoa luontevalla tavalla omasta uskostaan arjen keskellä työkavereille, naapureille ja lähipiirin ihmisille.

Uskon kampanjan herättävän ihmisissä kiinnostusta uskonkysymyksiä ja seurakuntaa kohtaan. Varsinaisen mediakampanjan aikana heillä on mahdollisuus jättää yhteyspyyntö omaan seurakuntaan, josta kontaktihenkilöt ottavat yhteyttä ja kulkevat rinnalla niin kauan kunnes ihminen – etsijä, kyselijä, seurakuntayhteyttä kaipaava tai missiossa uskon löytänyt – löytää itselleen sopivan seurakuntayhteyden. Toivon, että saamme luotua yhdessä seurakuntalaisten kanssa seurakuntiimme kiinnostavan, tuoreen ja monipuolisen kattauksen, jonka äärelle uusien ihmisten on hyvä tulla.

Mission teknisenä järjestäjänä toimii yleiskristillinen medialähetysjärjestö IRRTV. Lappeenrannassa missiossa on mukana tällä hetkellä ev.lut. seurakuntien lisäksi Helluntai- ja Vapaaseurakunta, Kansanlähetys, Suomen Raamattuopisto (SRO) ja Parikanniemisäätiö. Hyräilen tuttua riparilaulua: ”Evankeliumi – ilosanomamme on… Jeesus Kristus kuoli, jotta eläisimme, meidän tehtävämme on nyt kertoa se!” Ota yhteyttä, tehdään tämä yhdessä!

Matti ”Masa” Anttila, Se löytyi -mediamissio 2022:n ja vapaaehtoistoiminnan koordinaattori, Lappeenrannan seurakuntayhtymä. 040 3126 413, matti.anttila@evl.fi.

Mediamissiosta lisää osoitteessa seloytyi.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Teksti julkaistu Seurakuntatervehdyksessä 9.2.2022

Me oltiin Alfa-kurssilla:
”Tämä on ollut rohkaiseva, iloinen yhteinen matka!”

Keväällä 2022 järjestettiin Lappeenrannassa Lappeenrannan seurakuntayhtymän ja Kansanlähetyksen yhteistyönä Alfa-kurssi. Kurssille osallistui myös Helena Lehto, joka vastaili niin ikään kurssille osallistuneen Kaarina Pesosen kysymyksiin.

Helena, miten tulit lähteneeksi kurssille?
— Ystävät seurakunnassa houkuttelivat kertoen kurssista. Uskon asiat ovat minulle jo pitkään olleet tuttuja, joten olin epävarma, onko se minun kaltaiselleni tarkoitettu, mutta hyväähän se teki.

Mitä Alfa-kurssi voisi tarjota tavalliselle, vieraantuneelle ihmiselle?
— Kristinuskon perusasiat käydään läpi, ja keskusteluissa saa kertoa omia mielipiteitä syvällisistä asioista. Lisäksi saa uusia ystäviä. Tiiviissä tapahtumissa on helppo tutustua. Ryhmässä voi peilata omia ajatuksiaan.

Mitä Alfa antoi, miten se vastasi hengellisiin kysymyksiin?
— Keskustelut olivat hyviä, ja kurssi selvensi sitä, miten voi vastata ei-uskoville hengellisistä asioista. Asioita, jotka ovat itselle selviä, ei usein tule tiedostettua niin, että niistä olisi vaivatonta kertoa.

Miten käytännön toteutus toimi, videoiden käyttö ja muut?
— Kurssi oli hyvin suunniteltu. Aloitettiin yhteisellä ruokailulla, joka yksin asuvalle on ylellistä. Sen aikana vapaa keskustelu ja ystävystyminen olivat helppoja. Musiikki täydensi iltaa, laulut olivat yhteyteen sopivia. Videot oli tehty ajatuksella, englannin kielestä käännetty, eivätkä ne tuntuneet vierailta.

Mitä ongelmia näet nykyihmisten hengellisyydessä?
— Yhteiskunta on maallistunut, usko ei tule esille ja sitä pidetään yksityisasiana, josta ei ole sopivaa kysellä. Uskovat jäävät hiljaisiksi kertomaan asiasta, joten se jää taustalle. Surullista on, etteivät lapset – eivätkä nykyvanhemmatkaan – saa käsitystä siitä, koska tunnustuksellisuus on hävitetty uskonnon opetuksesta. Uskosta ja uskovista ihmisistä näyttää monilla olevan paikkansa pitämättömiä ajatuksia, esimerkiksi, että elämästä katoaa ilo.

Miten näitä asioita voisi ratkaista?
— Niin, että uskovat ihmiset eivät tyrkytä eivätkä käännytä, mutta vastaavat kysymyksiin, myös teoillaan ja olemisellaan, arvomaailmansa perusteella. Mutta ihmisiin voi myös pettyä, se ei tarkoita, että kannattaisi hylätä koko usko.

Mitä jäit kaipaamaan Alfa-kurssilta?
— Jatkoaikaa. Se on mukava yhteisö, ihmisiä jäin kaipaamaan.

Entä yhteisöllisyys, hengellisen yhteyden merkitys?
— Rentous ja kotoisuus, ilmapiirin luominen ovat tärkeitä, se, että jokaista kuunnellaan ja jokainen saa olla oma itsensä. Rinnalla kulkeminen on tärkeää.

Haluaisitko lisätä omin sanoin jotain?
— Alfa-kurssiin liittyen voisin omin sanoin sanoa, että toivoisin, että ihmiset uskaltaisivat lähteä kokeilemaan kurssia, jos uskonasiat yhtään kiinnostavat.

Palautteista poimittua:
• ”Hyvät luennot, mielenkiintoiset keskustelut, tosi mukava ryhmä.”
• ”Keskustelut olivat antoisia ja monipuolisia. Videot innostavia. Erittäin hyvää opetusta. Perusteltua, positiivista uskoa.”
• ”Yhteiset keskustelut, yhteisöllisyys, yhteyden syntyminen.”
• ”Sain tuntea, että olen tärkeä ja kelpaan tämmöisenä.”
• ”Leiri oli hieno kokemus. Kaikki Alfa-illat ovat olleet mukavia levon hetkiä sekä lämmin henkisiä.”
• ”Maukasta ja herkullista ruokaa. Kiitos!”
• ”Tämä on ollut rohkaiseva, iloinen yhteinen matka!”

Juttu on julkaistu Seurakuntatervehdyksessä 7.9.2022

Diakonia-avustaja (SerkKu-auto)