nuotio ja teltta metsässä
Partio

Suomen Partiolaisten nettisivujen mukaan partiolaisia on yli 200 maassa yhteensä noin 45 miljoonaa. Suomen partiossa on Euroopan toiseksi eniten lapsia ja nuoria asukaslukuun nähden – eniten partiolaisia on Liechtensteinissa.

Lappeenrannassa toimii kaikkiaan 10 lippukuntaa, joilla on taustayhteisösopimus Lappeenrannan ev.lut. seurakuntien kanssa. Jokaisessa yhtymän seurakunnassa on oma partiotyöntekijä, ”seppo”, joka vastaa seurakunnan ja lippukuntien välisestä yhteistyöstä.

Lappeenrannassa seurakuntien partiotyöntekijät muun muassa osallistuvat partioleireille ja -retkille ja Etelä-Karjalan partiolaiset -partiopiirin tapahtumiin. Yhteistyössä lippukuntien kanssa järjestetään esimerkiksi partiokirkkoja ja lupauksenantotilaisuuksia.

Partion oman järjestökuvatutkimuksen mukaan lasten ja nuorten mielestä partiossa parasta ovat leirit ja retket. Myös kaverit ja uusien asioiden oppiminen koetaan tärkeiksi syiksi kuulua partioon.

Partioliike on toiminut Suomessa jo yli sata vuotta. Yhtä kauan liike on tehnyt tiivistä yhteistyötä kirkon kanssa. Linkki on luonteva, sillä partioliikkeen arvopohja rakentuu viidelle perussuhteelle, jotka ovat suhde Jumalaan, omaan itseen, toiseen ihmiseen, yhteiskuntaan ja ympäristöön.

Suomen Partiolaiset -Finlands Scouter ry:n  ja Suome ev.lut. Kirkon välistä taustayhteisösopimusta ollaan parhaillaan päivittämässä.

"Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispainkokous kertoo pitävänsä tärkeänä, että kirkon ja partion pitkä ja hyvä yhteistyö jatkuu tulevaisuudessakin. Kuortaneella pidetyssä piispainkokouksessa 7.12. käsiteltiin kirkon ja partion uutta yhteistyösopimusta. Piispat antoivat siitä lausunnon kirkkohallituksen täysistunnolle. "Tärkeää on huolehtia, että positiivinen uskonnonvapaus mahdollistaa kristittyjen partiolaisten hengellisen kasvamisen ja oman katsomuksen vahvistumisen partiotoiminnassa samalla, kun se avaa oven käydä syvempään dialogiin toisin uskovien kanssa", piispojen lausunnossa todetaan. "(Kotimaa 8.12. 2020)

Linkit lippukuntien sivuille, joilla on taustayhteisösopimus seurakunnan kanssa.

Lappeenrannan Walliveljet

Lappeenrannan Wallisirkut