Liikkuvan sosiaalityön SerkKu-auto valmiina liikenteeseen

Kirkon kokeilutoiminnan kehittämisrahoitustakin saanut liikkuvaan sosiaalityöhön ja diakoniatyöhön keskittyvän auton toiminta on käynnistymässä.

IMG-20221021-WA0000.jpg

Ari Tuomikoski ja Soili Hämäläinen-Mujo valmistelevat Serkku-autoa liikenteeseen.

Liikkuvien sosiaalipalvelujen hankkeessa on mukana laaja joukko alueellisia toimijoita, joten autossa alueiden asukkaat voivat saada monialaista neuvontaa, ohjausta ja keskusteluapua elämän eri tilanteisiin ja haasteisiin. Autossa kulkevat asiantuntijat ovat päiväkohtaisesti ja teemoittain vaihtuvia. Autolle voi kuitenkin tulla missä tahansa itseään askarruttavassa asiassa, tai vaikka vain kahville rupattelemaan – asiantuntijat miettivät kanssasi mahdollisia jatkosuunnitelmia. Autossa on aina seurakunnan edustaja paikalla.

Lappeenrannan seurakuntien koordinoiman SerkKu-auton hankintaan kannusti tarve saavuttaa haja-asutusalueiden tai niiden alueiden asukkaat, joissa keskeistä kokoontumispaikkaa ei kenties enää ole tai jossa palvelut eivät ole kattavasti saatavilla. Serkku-auto täydentää Eksoten Mallu-auton viitoittamaa palvelupolkuajattelua.

Erityisdiakoni Ari Tuomikosken ja diakoni Soili Hämäläinen-Mujo kertovat, että tarve liikkuvalle palvelulle on noussut esiin korona-ajan ja nykyisen maailmantilanteen tuoman epävarmuuden ja ahdistuksen vuoksi. Lisäksi monen arkeen on tullut taloudellisia haasteita inflaation ja yhteiskunnallisten muutosten vuoksi. Tarve keskustelulle, ohjaukselle ja neuvonnalle – kohtaamisille on olemassa. – Meidän tarkoituksemme on tämän palvelun myötä mennä alueille, joissa on palveluvajetta. Liikkuvat palvelut ovat monien muiden toimialojen kautta havaittu toimiviksi, ja siksi niitä haluttiin nyt ottaa käyttöön myös seurakuntien työssä. – Olemme todella iloisia, että olemme saaneet näin kattavan ja hienon verkoston yhteistyökumppaneita mukaan. Täydennämme hienosti toisiamme ja ihmiset saavat samasta autosta apua ja neuvontaa omissa tilanteissaan, Tuomikoski korostaa. Tällä hetkellä autosta ei kuitenkaan jaeta ruoka-apua, mutta tarvittaessa neuvotaan, mistä ruoka-apua on haettavissa.

Auto starttaa ensimmäisen kerran keskiviikkona 23.11. suuntanaan Haapajärven kylätalo, Vainikkalantie 765, 54270 Vainikkala. SerkKu-auto on paikalla kylätalolla klo 12 alkaen. Ensimmäisellä matkalla ovat mukana Eksoten ikäihmisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen hankkeesta vapaaehtoistyön koordinaattori Riia Karels sekä Lappeenrannan seurakuntayhtymän erityisdiakoni Ari Tuomikoski sekä Lappeen seurakunnan diakonissa Sirkka Kiuru.

SerkKu-autoilijat toivottavat kaikki kulmilla asuvat ja liikkuvat käymään kylässä juttelun ja kahvittelun merkeissä. - Kaikesta saa puhua, me kuuntelemme ja ohjaamme tarvittaessa palvelujen piiriin, Tuomikoski kannustaa.

SerkKu-auton liikkeitä voit seurata seurakuntayhtymän some-kanavilta (fb ja Ig) sekä verkkosivuilta, jotka ovat parhaillaan rakenteilla ja valmistuvat marraskuun aikana osoitteeseen www.lappeenrannanseurakunnat.fi/serkku. Sivuilla tiedotamme liikkumispäivistä, mukana kulkevista asiantuntijoista sekä auton pysähtymisajat ja -paikat. Voit myös laittaa palautetta ja toiveita verkkosivujen kautta auton toiminnasta.

SerkKu-autohankkeessa mukana olevat tahot:

31.12.2022 saakka Eksote, 1.1.2023 alkaen mukana Etelä-Karjalan hyvinvointialue.

Yhteinen tulevaisuus – Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Etelä- Karjalassa hanke
Aikuissosiaalityö
Päihdeklinikka ja lääkehoitoyksikkö Kohtaamo
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tiimi
Työvoiman palvelukeskus (TYP)

Lappeenrannan ev.lut.seurakunnat:

Seurakuntayhtymän erityisnuorisotyö
Lappeenrannan ev.lut. seurakuntien diakoniatyö
Lappeenrannan ev.lut. seurakunnat; Joutsenon srk, Lappeen srk, Lappeenrannan srk, Lauritsalan srk, Sammonlahden srk

Verkosto on elävä ja tarveharkintainen, joten se voi täydentyä toiminnan edetessä.

Täydellisemmät tiedot yhteistyökumppaneista palvelukuvauksineen ja yhteystietoineen löytyvät verkkosivuiltamme lappeenrannaseurakunnat.fi/Serkku

Lisätietoja:

Ari Tuomikoski, p. 040 3126 835, ari.tuomikoski@evl.fi

Soili Hämäläinen-Mujo, p. 3126 520, soili.hamalainen-mujo@evl.fi

Kirkon kokeilutoiminnan kehittämisrahaa Lappeenrannan seurakuntien diakoniatyölleLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Fri Nov 18 12:45:00 EET 2022