Nenäpäivää vietettiin perjantaina 12.11.

Kirkkopuistossa oli ohjelmaa ja tekemistä Nenäpäivän merkeissä.

Nenäpäivä-logo.

Lappeen kirkon edustalla perjantaina 12.11. klo 13–17 vietettävässä Nenäpäivä-tapahtumassa oli monenlaista ohjelmaa kaikenikäisille, mutta etenkin lapsille. Paikalla oli makkaranpaistoa, eläinhahmoja, pelejä ja leikkejä. Puistoon voi ripustaa kiitoskortin, johon voi kirjoittaa kiitollisuudenaiheitaan. Lisäksi paikalle rakennettiin selfie-kuvauspaikka, jossa sai ottaa kuvan Nenäpäivä-teemalla. Musiikista vastasi musiikkiluokka 5M, joka esiintyi kello 14.

Nenäpäivän lahjoituksilla tuetaan maailmalla lasten koulutusta, terveyttä, turvaa ja ravinnonsaantia. Avun vie perille yhdeksän suomalaista järjestöä, joiden pitkäkestoisilla kehitysyhteistyöhankkeilla tuetaan maailman kaikkein heikoimmassa asemassa olevia lapsia Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa. Nenäpäivässä on mukana kaksi kirkollista tahoa, Kirkon Ulkomaanapu ja Suomen Lähetysseura. Nenäpäivää on vietetty Suomessa vuodesta 2007 lähtien brittiläisen Comic Relief -hyväntekeväisyysjärjestön Red Nose Day -lisenssillä. Nenäpäivän linsenssimaksun turvin Comic Relief auttaa lapsia kehitysyhteistyöprojekteillaan Afrikassa.

Apu menee perille
Nenäpäivää Lappeenrannassa koordinoiva Lappeen seurakunnan diakonissa Sirkka Kiuru tietää, miten suuri apu Nenäpäivällä kerätyillä varoilla on. Hän on käynyt kahdesti Kirkon Ulkomaanavun yhteyshenkilömatkalla Angolassa ja Nepalissa.
– Sitä kautta olen nähnyt ihan livenä, mitä näillä kerätyillä varoilla ollaan saatu aikaan. Mitä täällä saadaan eurolla, saadaan kehittyvissä maissa kymmenkertaisesti aikaan.
Kun jokainen antaa vähän, siitä tulee paljon, Kiuru muistuttaa.
– Kenenkään ei tarviitse pelastaa yksinään maailmaa; tehdään se yhdessä.
Erilaisissa Nenäpäivä-tapahtumissa esiintyvät artistit tekevät keikkansa maksutta.
– Kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen, kaikki antavat osuuttaan ilmaiseksi, Kiuru toteaa. Hän huomauttaa, että valtion avustusmäärärahat ovat vähentyneet avustusjärjestöiltä, mikä korostaa Nenäpäivän tärkeyttä.
– Kun varat jyvitetään yhdeksälle järjestölle, saadaan maailmassa tehtyä huimasti hyviä tekoja.

Pienellä rahalla paljon hyvää
Koulutuksen saralla esimerkiksi viidellä eurolla saadaan lapselle koulutarvikkeet, 20 eurolla lukutaito ja 30 eurolla lapsi pääsee kouluun ja sosiaaliturvan piiriin.
Konkreettisina esimerkkeinä terveyden edistämisestä viidellä eurolla kustantaa kaksi hyönteisverkkoa suojaamaan malarialta ja 20 eurolla 20 000 litraa puhdasta vettä.
– Meidän rahassa se ei ole summa eikä mitään, Kiuru toteaa.
Nenäpäivän tuella saadaan myös esimerkiksi keinoja ja taitoja ruuan tuotantoon ja turvaa eri muodoissa, kuten psyykkistä apua, jolla tuetaan lapsen selviytymistä ja koulutus, jossa lapsi oppii puolustamaan omia oikeuksiaan. 30 eurolla tyttö pääsee turvaan silpomiselta.
ACT Alliance on kattojärjestö, joka huolehtii siitä, mitä kukin avustusjärjestö tekee kussakin maassa.
– Tämä varmistaa sen, että eri järjestöt eivät tee päällekkäistä työtä; toiminta on hyvin suunniteltua, Kiuru kertoo.

2021-11-11 09:10:00.0