Koulukatu 10 asuin- ja liikerakennuksen rakentaminen käynnistyi

Uuteen rakennukseen pääsee muuttamaan keväällä 2023.

20211105_114821 (1).jpg

Lappeenrannan kaupungin keskustassa sijaitseva Raatihuoneen historialliseen kortteliin on nousemassa uusi asuin- ja liikehuoneistoja sisältävä uudisrakennus.  Kortteli on valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä. Nimensä kortteli on saanut vuonna 1829 valmistuneen Lappeenrannan raatihuoneen mukaan, joka on myös Suomen vanhin nykypäiviin asti säilynyt puinen raatihuone.

Rakennussuunnittelun pohjana on käytetty arkkitehtien Harri Humppi ja Tatu Rekolan Lappeenrannan kaupungin ja Lappeenrannan seurakuntayhtymän vuonna 2019 järjestämän arkkitehtikilpailun voittanutta ehdotusta nimeltään ”Tarina”.

Uudisrakennusta on suunniteltu yhdessä arkkitehtien Humppi ja Rekola sekä pääsuunnittelusta vastaavan arkkitehti Virve Kaartoluoman kanssa. Talousjohtaja Kari Virtanen kertoo yhteistyön ja suunnittelun sujuneen arkkitehtien kanssa hyvin. – Joitain muutoksia suunnitelmiin jouduimme tekemään, mutta pääpiirteissään suunnitelmat noudattavat hyvin kilpailutyötä, summaa Virtanen.

Rakennuksen ulkoasussa kerrosten määrä vaihtelee Koulukatu 12 viereisestä 4 kerroksesta Kauppakadun puoleiseen 7 kerrokseen. Raatihuoneen puiston puolelle ja entiselle Koulukatu 12 sisäpihalle tehdään piharemontti, jonka valmistumisaikataulu on huhtikuu 2023. Raatihuoneen puoleiset piha-alueet ovat ns. oleskelupihoja, eli siellä ei ole tulevaisuudessa pysäköintipaikkoja.

Uuden asuin-/liikehuoneistorakennuksen rakentaminen käynnistyi 1.11.2021

Rakennushankkeen pääurakoitsijaksi on valittu YIT, jonka kanssa urakkasopimus on nyt allekirjoitettu. Uudisrakennuksen kustannusarvio on noin 11 miljoonaa euroa, jonka toivotaan nyt pitävän rakennustarvikkeiden hinnan hieman jo alentuessa. – Hintojen käydessä välillä korkealla, pelkäsimme jo kustannusarvion ylittyvän pahasti, projektipäällikkö Teijo Kankkunen toteaa. -Mutta onneksi näin ei käynyt.

• Rakennuksen rahoitus on kaikilta osin kunnossa, mukana on Lappeenrannan seurakuntayhtymän omaa rahaa sekä lainarahaa, vahvistaa talousjohtaja Virtanen.

Rakennuksen rakentamista ja hallinnointia varten on perustettu Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö Lappeenrannan Koulukatu 10, jonka koko osakekannan omistaa Lappeenrannan seurakuntayhtymä.

Rakennuksen pitäisi olla valmis helmikuussa 2023.

• Rakentamisesta aiheutuu lähiympäristölle luonnollisesti jonkin verran haittaa, mutta olemme niin rakennuttajana kuin rakennusurakoitsijankin taholta pyrkineet näitä haittoja mahdollisuuksien mukaan minimoimaan, Kankkunen kertoo.

Alustavia varauksia tiloista jo tehty

Virtanen kertookin, että uudesta asuin- ja liikehuoneistoja sisältävästä talosta on tullut jo runsaasti ennakkovarauksia. Kaikki tilat ovat vuokrahuoneistoja. Kankkusen mukaan kysyntä on ylittänyt odotukset moninkertaisesti. – Talon 51 vuokrahuoneistoon on jo n. 80 alustavaa varausta, joten varsin turvallisin mielin voimme odotella talon valmistumista.

Rakennuksen sijainti keskustan keskeisellä paikalla on varmasti vaikuttanut kysyntään, myöntävät molemmat.

Ravintolaliiketiloista on jo tehty vuokrasopimus Kolme Kiveä Ravintolat Oy:n kanssa. - Talon muut liiketilat ovat vielä vapaina, Virtanen vinkkaa.

• Lisätietoja rakennuksesta ja rakennuttamisesta: Projektipäällikkö Teijo Kankkunen, p. 040 3126 220, teijo.kankkunen@evl.fi
  • Asuinhuoneistoistojen vuokrauksesta voi tiedustella kiinteistösihteeri Tea Heikkiseltä, p. 040 3126 222, tea.heikkinen@evl.fi.
  • Liikehuoneistojen osalta tiedustelut: talousjohtaja Kari Virtanen, p. 040 3126 200, kari.virtanen@evl.fi

2021-11-05 15:07:00.0