Lappeenrannan seurakunnat ovat mukana koronatalkoissa

Lappeenrannan ev.lut. seurakunnat haluavat toimia vastuullisesti sekä kannustaa huomioimaan lähimmäisemme pitämällä heidät turvassa. Tämän vuoksi seurakunnissamme on ryhdytty toimenpiteisiin tiukentuvien alueellisten koronaohjeiden mukaisesti.

Tapahtumat on peruttu ja siirretty verkkoon

Alueelle on annettu kokoontumisrajoite, joka määrittää kokoontumiset maksimissaan 20 henkilöön. Käytännössä rajaaminen mahdotonta, eivätkä seurakunnat halua saattaa seurakuntalaisiaan eriarvoiseen asemaan. Tämän vuoksi seurakunnat ovat päätyneet perumaan joulun ajaksi suunnitellut tapahtumansa. Tapahtumien sijaan aktivoidaan toimintaa verkossa ja somessa.

Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet on muiden tapahtumien tapaan peruttu, myös ulkona tapahtuvat.

- Yleisön rajaaminen maksimissaan 20 henkilöön on hankalaa, eikä ihmisten turvallisuutta käytännössä pysty takaamaan, siksi olemme päätyneet perumaan tilaisuudet, harmittelee kirkkoherra Hannu Haikonen.

Lappeenrannan seurakunnat ovat yhteistyössä tehneet Joululaulukalenterin, josta jokainen päivä avautuu uusi esitys tunnetuista joululauluista. Mukana toteuttamassa ovat olleet seurakuntien kanttorit ja kuorot. Kalenterin luukkuja pääsee avaamaan Lappeenrannan seurakuntien YouTube-tililtä sekä verkkosivuilta lappeenrannanseurakunnat.fi

Jumalanpalvelukset toteutetaan ilman läsnäolevaa seurakuntaa. Jumalanpalvelukset ovat kuultavissa nettikirkon kautta, linkit löydät verkkosivuiltamme lappeenrannanseurakunnat.fi. Lisäksi seurakunnat osittain striimaavat jumalanpalveluksia facebook-livenä omilla facebook kanavillaan.

Seurakuntayhtymän YouTube-kanavalla on mahdollista seurata live-striimauksena ainakin seuraavia tapahtumia:

• Itsenäisyyspäivä 6.12. Jumalanpalvelus Lappeen Marian kirkko klo 10
  • pe 11.12. Nuorten kauneimmat joululaulut Nuorten 10:stä
  • su 13.12. Jumalanpalvelus Lappeenrannan kirkko klo 10
  • su 13.12. Lappeen Marian kirkko klo 16 Kauneimmat joululaulut Rakuunasoittokunnan kanssa
  • su 20.12. Jumalanpalvelus Lappeen Marian kirkko klo 10
  • su 20.12. Joutsenon kirkosta klo 18 alkaen yhteiset Kauneimmat Joululaulut
  • pe 25.12. Jumalanpalvelus Lauritsalan kirkko klo 7
  • ke 6.1.2021 Jumalanpalvelus Sammonlahden kirkko klo 18

Seurakunnat lisäävät toimintaa verkossa, jotta mahdollisimman moni voi halutessaan seurata ja osallistua toimintaan. Videoita, suoria lähetyksiä sekä muuta materiaalia voi seurata mm. Lappeenrannan seurakuntien YouTube-kanavalta sekä seurakuntayhtymän ja seurakuntien sosiaalisen median tileiltä Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.

Viikkotoiminta tauolle

Myös säännöllinen viikkotoiminta kerhoineen siirtyy suurelta osin tauolle vuoden loppuun saakka.  Poikkeuksen muodostavat toistaiseksi varhaiskasvatuksen päiväkerhot. Näiden osalta seurakunnat noudattavat kaupungin varhaiskasvatuksen ohjeistusta.

Myös leirit ja retket ovat joulukuun osalta peruttu. – Tällä hetkellä tilanne on ikävä, mutta toiveikkaitakin uutisia rokotteiden muodossa jo kuulemme. Kun nyt jaksamme noudattaa suosituksia, niin ehkä ensi kesänä pääsemme normaalin toiminnan pariin retkineen ja leireineen, toivoo kirkkoherra Hannu Haikonen.

Sähköistä asiointia suositellaan

Lappeenrannan seurakunnat suosittelevat sähköistä tai puhelimitse asiointia aina kun se on mahdollista. Mikäli asiointi etäyhteyksin ei onnistu, tapaamisissa noudatetaan vahvoja turvaohjeistuksia. Vieraillessa seurakuntien tiloissa tai tavatessa henkilökuntaa tulee käyttää kasvomaskia. Tarvittaessa kasvomaskin saa paikanpäältä.

Seurakuntien henkilöstölle on suositeltu etätöihin siirtymistä niiltä osin, kuin se on mahdollista. Henkilöstön kokoukset ja tapaamiset toteutetaan verkkotapaamisina.

Lähikontaktien välttämiseksi seurakuntien henkilöstö ei joulukuun aikana osallistu myöskään muistotilaisuuksiin tai kastekahveille. Lisäksi erilaiset toimitukset, kuten kasteet, pyritään pitämään seurakunnan tiloissa kotikasteiden sijaan.

Vahvan maskisuosituksen ollessa voimassa Lappeenrannan seurakunnat eivät myöskään järjestä tiloissaan ruokailuja, emmekä kirkkokahveja. – Jouluruokailujen ja -kahvien menetys on harmillista, mutta haluamme toimia vastuullisesti ja välttää mahdolliset riskit, toteaa Haikonen.

Apua ja tukea on saatavissa myös joulukuussa

Lappeenrannan seurakunnat yhteistyökumppaneineen on jo aiemmin päätynyt jakamaan jouluruokakasseja aiempien vuosien jouluaaton yhteisruokailun sijaan. Valmiin jouluaterian sisältävän kassin voi tilata 30.11.-11.12. välisenä aikana arkisin klo 9-14 puhelinnumeroista p. 040 3126 296 tai 040 3126 701.

Normaali auttamistoiminta seurakunnissa jatkuu, etäyhteyksiä mahdollisuuksien mukaan hyödyntäen.

Kirkkoherra Haikonen kannustaa tutustumaan seurakuntien toimintaan verkossa ja sosiaalisessa mediassa ja olemaan yhteydessä henkilökuntaan. Käytössä on myös chat-palvelu perinteisten yhteydenottomahdollisuuksien lisäksi. – Koemme yhteisömme turvallisuuden tärkeäksi, minkä vuoksi järjestämme toimintoja uudella tavalla, sanoo Haikonen. – Elämme kaikki tällä hetkellä nopeasti muuttuvassa maailmassa, ja nyt täytyy vain edetä hetki kerrallaan. – Tehkäämme yhdessä kuitenkin paras mahdollinen joulu, summaa Haikonen.

Fri Dec 04 16:33:15 EET 2020