Seurakuntien toiminnot siirtyvät sähköisiksi

Valtioneuvoston ja Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen eilisten ohjeiden mukaisesti myös Lappeenrannan seurakunnat tiukentavat 13.3.2020 annettuja ohjeistuksiaan ja linjauksiaan.

Tietokone ja tabletti.

Jumalanpalvelukset toimitetaan toistaiseksi kirkoissa ilman seurakuntalaisia ja ne välitetään seurakuntalaisille verkon välityksellä. Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset ovat kirkon hengellisen elämän sydän, ja kirkkolain mukaan ne kuuluvat seurakunnan lakisääteisiin tehtäviin. Suomen ev.lut. kirkko pitää tärkeänä, että nyt toteutetuilla toimilla ajatellaan erityisesti kansalaisten hyvinvointia ja terveyttä.

Kirkot auki yksityistä hiljentymistä varten jumalanpalveluksen jälkeen

Piispojen suosituksen mukaisesti myös Lappeenrannassa pääkirkot (Lappeenrannan kirkko, Lappeen Marian kirkko, Lauritsalan kirkko, Joutsenon kirkko ja Sammonlahden kirkko) ovat auki hiljentymistä ja yksityistä rukousta varten verkkojumalanpalveluksen jälkeen vähintään kaksi tuntia. Paikalla on pappi tai muu seurakunnan työntekijä keskustelua ja sielunhoitoa varten. Hiljentymisen ja rukouksen mahdollistaminen kirkkotilassa on kriisin keskellä ensiarvoisen tärkeää. Kyseessä ei kuitenkaan ole yleisötilaisuus.

Kirkolliset toimitukset hoidetaan pienimuotoisemmin

Seurakuntien työntekijät sopivat yhdessä perheiden ja omaisten kanssa kirkollisten toimitusten, kuten kasteen, vihkimisten tai hautajaisten järjestämisestä. Ohjeen mukaisesti kirkollisissa toimituksissa voi olla paikalla enintään 10 ihmistä. Hautajaistilaisuuksissa suositaan haudalla tapahtuvaa siunaamista.

Seurakuntien muu toiminta, kuten leirit, kerhot ja säännöllinen viikkotoiminta keskeytetään toistaiseksi. Seurakuntien palvelut hoidetaan pääsääntöisesti sähköisesti ja puhelimitse, lukuun ottamatta välttämättömiä poikkeuksia, joista sovitaan erikseen. Seurakuntien lähetyskauppa ja seurakuntien palvelupiste sulkee ovensa. Seurakuntien palvelupiste palvelee kuitenkin aukioloaikoinaan sähköisesti tai puhelimitse. Yhteystiedot löytyvät verkkosivuiltamme.

Uusia toimintatapoja kehitetään

Vallalla olevan tilanteen vuoksi myös Lappeenrannan seurakunnat siirtävät toimintaansa ja läsnäoloaan verkkoon ja someen, joissa seurakunnan työntekijät pyrkivät olemaan kuulolla ja tavattavissa. Papin tai muun henkilökuntamme jäsenen tavoitat myös puhelimitse.

Lappeenrannan seurakunnat löydät verkosta:

www.lappeenrannanseurakunnat.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä'
www.facebook.com/lappeenrannanseurakunnatLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Twitter: @lprseurakunnat

Instagram: @lprseurakunnat

youtube.com/lprseurakunnat

Myös tv ja radio lähettävät hartausohjelmia

Valtakunnallisesti kirkko palvelee seurakuntalaisiaan yhteistyössä Yleisradion kanssa sähköisesti radiohartauksien, radio- ja tv-jumalanpalvelusten sekä Pisara-hartausohjelman välityksellä.

Muutokset sekä tv- että radiojumalanpalveluksissa ja myös radiohartauksissa ovat mahdollisia. Hartausohjelmia voi seurata myös monilta eri verkkosivuilta.

Koonti hartausohjelmista verkossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Oman seurakunnan palvelujen lisäksi kirkolla on yhteisiä verkkopalveluja, kuten www.evl.fi/verkkokirkko  sekä www.kirkonkeskusteluapua.fi.

Lisätietoja:

kirkkoherra Hannu Haikonen