Marian aukiolla vietettiin D-dayta

Maanantaina 2. syyskuuta vietettiin valtakunnallista diakonian viran päivää.

Pirkko-Liisa Ojanen (vas.), Ari Tuomikoski, Marika Gustafsson, Maria Repo ja Sirkka Kiuru kohtasivat ihmisiä Marian aukiolla.

Diakonian virkaa esiin tuovaa ”D-dayta” vietetään Suomen kirkon ensimmäiseksi diakonissaksi vuonna 1872 vihityn Matilda Hoffmanin vihkimyspäivää 1.9. lähinnä olevana arkipäivänä.

Marian aukiolla päivystivät Lappeenrannan seurakunnan diakonissat Pirkko-Liisa Ojanen ja Marika Gustafsson, Lappeen seurakunnan diakonissa Sirkka Kiuru, Lauritsalan seurakunnan diakonissa Maria Repo ja Lappeenrannan seurakuntayhtymän päihde- ja kriminaalityön diakoni Ari Tuomikoski.

Tarjolla oli juttuseuran lisäksi kahvia ja pullaa sekä kotimaisia, diakonien virkapaidan tapaan vihreitä omenoita. Työntekijöiden juttusilla kävi päivän mittaan yli 70 ihmistä.
– Kyseltiin monenlaista asiaa, pohdittiin ja ihmeteltiin yhdessä, Sirkka Kiuru summaa. Hänen mukaansa kynnystä diakonin luo tulemiselle pyritään hiomaan matalammaksi.
– Ihmisillä on pienempi kynnys tulla puhumaan diakonin luokse ”ei kenenkään maalle”, kuin sisälle rakennukseen.

Yksinäisyys ja taloudelliset huolet ovat tänä päivänä yleisiä ongelmia.
– Laman ensimmäiset aallot tulevat meidän diakoniatyöntekijöiden rantaan, Kiuru toteaa. Hän kutsuu yksinäisiä mukaan seurakunnan toimintaan, joko erilaisiin ryhmiin tai vapaaehtoistehtäviin.
– Jotta ei jäätäisi yksin, vaan löydettäisiin jokin paikka, jossa voisi olla yhdessä.
Moni lähtee hakemaan apua ongelmiinsa turhan myöhään.
– Nopea ongelmiin tarttuminen on tärkeää, ennen kuin ne ehtivät kasvaa liian suuriksi.

2019-09-06 09:00:00.0