Pohjoismainen piispainkokous kokoontuu Lappeenrannassa 24.–28.6.

Kirkon viestintä
24.6.2019, 09:00

Pohjoismaiden luterilaiset piispat puolisoineen osallistuvat alkavalla viikolla Lappeenrannassa kesäseminaariin, jollainen järjestetään joka kolmas vuosi. Ensimmäinen Pohjoismainen piispainkokous järjestettiin vuonna 1920. Paikalle saapuu 49 piispaa, ja yhteensä osallistujia on 87.

Tänä vuonna mukaan on kutsuttu ensimmäistä kertaa myös Viron luterilaiset piispat. Kokousta isännöivät arkkipiispa Tapio Luoma sekä Mikkelin hiippakunnan puolesta piispa Seppo Häkkinen.

”Lappeenrannassa järjestettävä Pohjoismainen piispainkokous on historiallinen tapahtuma. On suuri ilo toivottaa pohjoismaiset ja virolaiset kollegat tervetulleeksi Suomeen. Yhteinen keskustelu ajankohtaisista kirkollisista ja yhteiskunnallisista asioista tukee piispoja viranhoidossa”, arkkipiispa Luoma toteaa.

Kokouksen aikana keskustellaan kirkkojen ajankohtaisista asioista ja kuullaan asiantuntijoiden luentoja päivien teemasta, joka on Rajalla. Teemaa tarkastellaan sekä kansainvälisen politiikan että kirkkojen välisen ekumenian näkökulmasta. Valtiovallan tervehdyksen tuo kirkollisasioista vastaava tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko.

Edellisen kerran Pohjoismainen piispainkokous kokoontui Suomessa vuonna 2004. Pohjoismaisessa piispainkokouksessa ei tehdä virallisia päätöksiä, vaan kyse on kirkkojen välisen yhteistyön vahvistamisesta sekä ajankohtaisten kuulumisten vaihtamisesta.

Lisätiedot:
piispainkokouksen pääsihteeri Jyri Komulainen, p. 040 1425 189, jyri.komulainen@evl.fi
arkkipiispan teologinen erityisavustaja Juha Meriläinen p. 040 1424 913, juha.merilainen@evl.fi

2019-06-24 09:27:00.0